Számtalan gyerek kedvence a juhar termése, mely a levegőbe dobva hosszasan pörög lefele, azt azonban senki sem sejtette, hogy milyen kiváló drónt lehet készíteni a felépítése alapján. Az IEEE Spectrum oldala szúrta ki a Hongkongi Városi Egyetem által kifejlesztett drónt, melynek felhajtóerejét a hagyományos drónokhoz képest nem négy rotor, hanem a saját forgása adja, mely nagyjából 200 fordulat percenként, a South China Morning Post cikke alapján. A forgásért a szárnyvégeken elhelyezett két, apró elektromotorok által hajtott rotor felel, melyek tolóerejének külön-külön változtatásával lehet irányítani a koptert. A drón szárnyfesztávolsága 60 centiméter, ám mindössze 42.5 grammot nyom a 650mAh teljesítményű akkumulátorával együtt, melynek segítségével több mint 24 percet is képes volt a levegőben tölteni.
A folyamatos forgás talán úgy tűnhet, hogy nem a legelőnyösebb bizonyos műszerek számára, azonban a kutatók tapasztalatai szerint a legtöbb érzékelőnek mindegy, hogy forog-e, sőt, egyes berendezések – például radarok számára – ez még előnyös is lehet. Egyedül a kamerák számára jelenthet némi nehézséget a forgás, azonban ezt a kutatók úgy hidalták át, hogy a monokopter kamerájának képfrissítési gyakoriságát összehangolták a forgás sebességével, így négy különálló, egyenként 3,5 fps képfrissitési sebességgel rendelkező, élő videót tudtak kinyerni az egyetlen felszerelt kamerából. A drón így lényegében minden irányból képes egyszerre kameraképet biztosítani.
Saját tengelye körül forgó drónt csak elvétve találni. A dizájn mellett szól azonban, hogy a repüléshez a hasonló kvadkopterekhez képest nincs szüksége külön a stabilizálásért felelős mikroprocesszorra, a fenti repülést enélkül az alkatrész nélkül tudta abszolválni. A kutatók megfigyelései alapján a drónjuk ráadásul átlagosan kétszer annyi időt töltött a levegőben, mint a hasonló teljesítményű, hagyományosabb felépítésű társai. Ezzel együtt az alkotói úgy gondolják, a drón későbbi változatai alkalmassá válhatnak felderítési vagy őrzési feladatok elvégzéséhez. A kutatók a drónnal szerzett tapasztalataikat összegző tanulmányt a Science Robotics tudományos folyóiratban jelentették meg.
(Fotó: Songnan Bai és Pakpong Chirarattananon / Hongkongi Városi Egyetem)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR