A korábban Afganisztánban szolgáló helikoptertípus kereskedelmi forgalomban is megjelenik, méghozzá teljesen önvezető üzemmódban 2022 / 07 / 16 / Bobák Zsófia
A Kaman vállalat K-Max helikoptere két, egymás mellett elhelyezett és ellentétes irányban forgó rotorjával és 2722 kilogrammos teherbírásával különlegesen hatékony szállítójárműnek bizonyult már korábban is: először az 1990-es években alkalmazták faipari szállítási munkákra, majd az Egyesült Államok hadserege 2011-től Afganisztánban vetette be a csapatok ellátásának biztosítására. Önvezető üzemmódra a Lockheed Martin adaptálta a gépeket - a szállítmányozás során minél kevesebb személyzetet igénylő üzemmód különösen hasznos segítséget jelentett a háborús színtéren abban az évben, mikor augusztus 6-án a tálibok egy CH-47 Chinook helikopter kilövésével egyszerre 30 amerikai katona és 8 afganisztáni férfi életét oltották ki. A legénység nélküli missziók már korábban elkezdődtek a segítségével, de az áttörést, ami a K-Maxokat szélesebb körben ismertté és alkalmazhatóvá teheti, a tavalyi év hozta el, ekkor jelentette be a gyártócég, hogy megkezdi a tesztelését a K-Max Titannak, ami a Near Earth Autonomy rendszerével kiegészülve teljes mértékében önálló működéssel már kereskedelmi célokra is használható lesz. Az önvezető technológiai rendszereket fejlesztő Near Earth Autonomy legújabb videójában látható, hogyan birkózik meg, a szenzorokból beérkező adatok elemzésének segítségével, a szállítás feladatával a gép és hogyan "dönt" a megfelelő leszállóhellyel, repülési magassággal és a küldetés más aspektusaival kapcsolatban, hogy a legideálisabb módon jutassa el a célhelyszínre a szállítmányát.
Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.