A különös aktív fekete lyuk, amely egyszer csak a Föld felé fordult

2023 / 03 / 30 / Felkai Ádám
A különös aktív fekete lyuk, amely egyszer csak a Föld felé fordult
Egy galaxis közepén található fekete lyuk teljes 90 fokkal elfordult, hogy egyenesen a Földre nézzen. Hogy ez miért történt, azt a kutatók sem értik.

Az aktív galaktikus magok (active galactic nuclei/AGN) olyan fekete lyukak, amelyek a galaxisok közepén találhatóak, és anyagot nyelnek el, miközben nagy energiájú részecskéket “lőnek” ki úgynevezett jetek formájában, amit az ilyen lyukak esetén relativisztikus jetnek neveznek. Az AGN-eket aszerint sorolják be, hogy mely részük tekint a bolygónk felé.

A PBC J2333.9–2343 egy nagyobb galaxis 4 millió fényév távolságra – és ami igazán érdekes, hogy ezt a galaxist kezdetben rádiógalaxisként kategorizálták, ami azt jelenti, hogy az AGN-jéből előcsapó hatalmas jetek merőlegesen álltak a látószögünkhöz képest. Ám egy március 20-án publikált új tanulmány szerint ez a galaxis valójában egy blazár – vagyis a galaxis fekete lyuka immár egyenest a Földre néz. Mindez úgy történhetett, hogy a galxisból előtörő jetek “drámai” mértékben, tehát 90 fokkal elfordultak – írja a Live Science. A kutatók szerint azonban mindez egyelőre hipotézis, és még rengeteg megfigyelésre van szükség ahhoz, hogy ez az elképzelés bizonyítást nyerjen.

Az mindenesetre biztos, hogy a galaxist szinte a teljes elektromágneses spektrumban megfigyelték a rádióhullámoktól a gamma-sugárzásig. Ez alapján pedig tehát blazárról van szó. A furcsaságok sorát gyarapítja, hogy a kutatók két olyan területet is azonosítottak a fekete lyuk körül, ahol a jetek korábban kölcsönhatásba léptek a környező gázzal. Ezek azonban nagyon régi tevékenység nyomai, de azt bizonyítják, hogy a jetek valóban irányt változtattak. Ez még önmagában annyira nem egyedülálló, hiszen korábban már jegyeztek fel ilyesmit, tehát, hogy egy galaxis magjában található jet irányt változtatott – ám ezekben az esetekben a hasonló területek alapján két jetet lehetett feltételezni, amelyek felváltva aktiválódtak – tehát nem igazán irányváltozatásról van szó ezen példák esetén, hanem hol az egyik, hol a másik irányba tekintő jet “működött”. A PBC J2333.9–2343 esetében azonban csak egy jet figyelhető meg, amely ténylegesen megváltoztatta az irányát.

Hogy ez az irányváltás miért történt, annak okát még kutatják – egyik feltételezés szerint erre két galaxis összeolvadása miatt került sor, tehát hogy egy másik galaxis ütközött és összeolvadt a PBC J2333.9-2343-mal.

(Kép: Flickr/NASA Goddard)