A NASA VIPER (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover) holdjárójának expedíciója lesz az űrügynökség első robotizált küldetése, amelyet a Hold déli-sarki régiójába, a Nobile-kráterbe indítanak azzal a céllal, hogy feltérképezzék a lehetséges vízforrásokat az égitesten. A kráter a frissen (februárban) elnevezett Mons Mouton hegység területén található és a remények szerint az innen induló rover körülbelül 100 földi napig fog adatokat gyűjteni a környékről, miközben 20 kilométert tesz meg maximum 0,72 km/h-ás sebességgel haladva és fúrásokat, valamint méréseket végez 3 spektrométerével és fúrórendszerével. A jármű lesz az első olyan NASA holdjáró, amelyet reflektorokkal is ellátnak, mivel a rover sötét, a napfény elől teljesen elzárt helyeken is dolgozik majd a kráter belsejében.
A járművet a Griffin leszállóegység szállítja a felszínre, de a mérnökök egyelőre nem tudják, pontosan milyen körülményekkel kell majd megbirkóznia a nagyrészt ismeretlen helyszínen, ezért a legnagyobb kihívást tartogató forgatókönyvre is felkészülnek a tesztek során. A VIPER-t emiatt nemrégen egy különösen nehéz próbának is alávetették, amelynek során a rovernek meredek és kiegyensúlyozatlanul elhelyzett rámpán kellett lehajtania, úgy, ahogy majd a Holdon is szükséges lesz, amennyiben a kráter kevesbé sima részén történik az érkezés.
A holdjáró sikerrel vette az akadályt, így van rá esély, hogy ezt a több órát igénybe vevő műveletet jövőre élesben is megfelelően kivitelezze, ami fél sikert jelent a misszió szempontjából:
a NASA elmondása szerint ugyanis a leszállóegység elhagyása lesz az egyik legkritikusabb fázisa a küldetésnek.
A 2024-ben induló VIPER misszió értékes adatokkal szolgál majd a holdi környezetről, a vízjégről és a déli-sarki régió krátereinek titkairól, de a holdjáró a program végén “szomorú” véget ér: a NASA leírása szerint mikor beköszönt a tartósabb, négy földi napot meghaladó ideig tartó sötétség a működése helyszínén, a jármű egyszerűen megfagy majd.
(Fotó: Dominic Hart/NASA, NASA Scientific Visualization Studio)
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR