A Marsra a Vénuszon keresztül vezethet az út

2020 / 07 / 09 / Bobák Áron
A Marsra a Vénuszon keresztül vezethet az út
Az űrutazás logikája néha rendesen keresztül tudja húzni, amit a józan paraszti ész diktál. Mi sem lehetne erre jobb példa, mint hogy több kutató szerint a Marsra úgy juthatnánk el a legegyszerűbben, ha az ellenkező irányba, vagyis a Vénusz felé indulnánk.

A John Hopkins Egyetem planetáris geológusa, Noam Izenberg által vezetett kutatócsoport számításai szerint a Mars-utazás gyorsabban és olcsóbban kivitelezhető lenne, ha az oda- vagy a visszaút során útba ejtenék a Vénuszt is. Az Acta Astronautica nevű tudományos folyóiratnak elküldött, de még nem publikált tanulmány szerint ha az utazás során kihasználnák a Vénusz gravitációját, akkor jóval kevesebb üzemanyaggal abszolválható lenne az út, ráadásul furcsa módon összességében gyorsabb is lenne, mint közvetlenül a Marsra menni.

Ennek oka, hogy a Mars mindössze 26 havonta kerül olyan közel a Földhöz, hogy az utazás kivitelezhető legyen, így az út a bolygóra hiába telik mindössze hét-nyolc hónapba, egy Mars-misszió így is több, mint két évet venne igénybe. Ezzel szemben ha az asztronauták a Vénuszt is útba ejtenék, akár az is lehetségessé válna, hogy az űrhajósok mindössze egyhónapos tartózkodás után visszainduljanak a vörös bolygóról, és az egész misszió időtartama valamivel rövidebb lenne. A tanulmány szerzői azt is felhozzák érvként, hogy a kezdeti Mars-utazások során könnyen adódhatnak peoblémák, ezzel a megoldással pedig sokkal egyszerűbben le lehetne fújni a missziót, és az asztronautákat épségben visszahozni a Földre.

A Mars-utazás tervezett menete (jobbra) és a kutatók által javasolt megoldás (balra)

A tanulmány egyik szerzője, Paul Byrne, az Észak-Karolinai Állami Egyetem planetáris geológusa hozzátette, hogy ezzel a megoldással tulajdonképpen két bolygót kapnának egy áráért, legalábbis jóval olcsóbban, mintha külön missziót indítanának a Vénuszra és a Marsra.

Izenberg szerint ennek számos előnye lenne, például hogy a Vénusz körül keringő asztronauták valós időben tudnák kezelni a bolygó felfedezésére küldött robotokat, ezzel jelentősen javítva az expedíció esélyeit.

(Space.com)