A Mercedes hidrogénkamionja nem lett szép, viszont csendes és nem füstöl

2020 / 09 / 20 / Rácz Tamás
A Mercedes hidrogénkamionja nem lett szép, viszont csendes és nem füstöl
900 lóerő, 4141 Nm csúcsnyomaték hidrogénből. A sorozatgyártás az évtized második felében indulhat.

A Mercedes-Bent GenH2 Truck nyergesvontató egy ezer kilométeres hatótávolságú nagy teljesítményű kamiontraktor-prototípus. Két elektromos hajtómotorja tartósan 2x230 kW teljesítményt és 2x1577 Nm nyomatékot, rövid időre (kigyorsításnál vagy meredek emelkedőnél) 2x330 kW-ot és 2x2071 Nm-t biztosít. A vontatót a mai európai kamionokra vonatkozó előírásoknak megfelelőn 40 tonnás maximális tömegre tervezték, a Mercedes saját vontatmányával a szerelvény hasznos terhelése 25 tonna.

A Mercedes hidrogénkamionjának nagy újdonsága, hogy nem gáz, hanem folyadék halmazállapotú hidrogént használ, így az üzemanyagtartályok térfogata kisebb lehet annál, mint amekkorát a ma elterjedt 350 vagy 700 bar nyomású hidrogéngáz igényelne azonos hajtóanyag-mennyiség mellett. A hidrogén két darab, kettős falú, vákuumszigetelt, -253 Celsius-fokos belső hőmérsékletű rozsdamentes acél tartályban lötyög. A töltési mennyiség 2x40 kg.

A GenH2 Truck elsődleges erőforrása a 2x150 kW teljesítményű üzemanyagcella, melyben a tartályokból érkező hidrogén a levegő oxigénjével reagálva elektromos energiát fejleszt. Ez az energia egy 70 kWh kapacitású köztes akkumulátort tölt, illetve közvetlenül is a kerekeket forgató villanymotorokra juthat. A névleges csúcsteljesítmény leadásakor a hidrogéncellákat és az akkumulátort egyaránt teljes teljesítménnyel terhelik a villanymotorok, de ekkora erőre ritkán van szükség, a kamion normál haladáskor elsősorban az üzemanyagcellák energiáját használja.

A Mercedes hidrogéncellás vontatója 2023-ban tesztüzemben kezd dolgozni a gyártó által felkért partnercégeknél. A sorozatgyártás és az értékesítés az évtized második felében indul - addig persze még ki kell épülnie a folyékony hidrogén utántöltési rendszerének is a megcélzott piacokon.

A hidrogénkamion mellett a Daimler bemutatott két jóval hétköznapibb megjelenésű, ám dízelmotor helyett elektromos hajtással felszerelt teherautót, Mercedes-Benz eActros illetve eActros LongHaul néven. Az eActros elsősorban városi áruterítésre, fuvarozásra alkalmas, 200 kilométeres hatótávolságával. Gyártása jövőre indul. A LongHaul változatot 500 kilométeres hatótávolságra tervezték egy feltöltéssel, a sorozatgyártás a tervek szerint 2024-ben kezdődik.

 

A három új Mercedes áruszállító jármű jól illusztrálja, hogy a jövő közúti közlekedése nem az elektromos és a hidrogénüzemű járművek harca. A nagy tömegű, nagy sebességű, hosszú távú fuvarozásban a hidrogénhajtás előnyei (kis tömeg, gyors újratölthetőség), a rövidtávú szállítmányozásban az akkumulátoros elektromos hajtás előnyei (kis térfogató technika, olcsóbb üzemeltetés) érvényesülhetnek.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Felével növeli meg a tolóerőt ez a régi-új technológia.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.