A Mercedes hidrogénkamionja nem lett szép, viszont csendes és nem füstöl

2020 / 09 / 20 / Rácz Tamás
A Mercedes hidrogénkamionja nem lett szép, viszont csendes és nem füstöl
900 lóerő, 4141 Nm csúcsnyomaték hidrogénből. A sorozatgyártás az évtized második felében indulhat.

A Mercedes-Bent GenH2 Truck nyergesvontató egy ezer kilométeres hatótávolságú nagy teljesítményű kamiontraktor-prototípus. Két elektromos hajtómotorja tartósan 2x230 kW teljesítményt és 2x1577 Nm nyomatékot, rövid időre (kigyorsításnál vagy meredek emelkedőnél) 2x330 kW-ot és 2x2071 Nm-t biztosít. A vontatót a mai európai kamionokra vonatkozó előírásoknak megfelelőn 40 tonnás maximális tömegre tervezték, a Mercedes saját vontatmányával a szerelvény hasznos terhelése 25 tonna.

A Mercedes hidrogénkamionjának nagy újdonsága, hogy nem gáz, hanem folyadék halmazállapotú hidrogént használ, így az üzemanyagtartályok térfogata kisebb lehet annál, mint amekkorát a ma elterjedt 350 vagy 700 bar nyomású hidrogéngáz igényelne azonos hajtóanyag-mennyiség mellett. A hidrogén két darab, kettős falú, vákuumszigetelt, -253 Celsius-fokos belső hőmérsékletű rozsdamentes acél tartályban lötyög. A töltési mennyiség 2x40 kg.

A GenH2 Truck elsődleges erőforrása a 2x150 kW teljesítményű üzemanyagcella, melyben a tartályokból érkező hidrogén a levegő oxigénjével reagálva elektromos energiát fejleszt. Ez az energia egy 70 kWh kapacitású köztes akkumulátort tölt, illetve közvetlenül is a kerekeket forgató villanymotorokra juthat. A névleges csúcsteljesítmény leadásakor a hidrogéncellákat és az akkumulátort egyaránt teljes teljesítménnyel terhelik a villanymotorok, de ekkora erőre ritkán van szükség, a kamion normál haladáskor elsősorban az üzemanyagcellák energiáját használja.

A Mercedes hidrogéncellás vontatója 2023-ban tesztüzemben kezd dolgozni a gyártó által felkért partnercégeknél. A sorozatgyártás és az értékesítés az évtized második felében indul - addig persze még ki kell épülnie a folyékony hidrogén utántöltési rendszerének is a megcélzott piacokon.

A hidrogénkamion mellett a Daimler bemutatott két jóval hétköznapibb megjelenésű, ám dízelmotor helyett elektromos hajtással felszerelt teherautót, Mercedes-Benz eActros illetve eActros LongHaul néven. Az eActros elsősorban városi áruterítésre, fuvarozásra alkalmas, 200 kilométeres hatótávolságával. Gyártása jövőre indul. A LongHaul változatot 500 kilométeres hatótávolságra tervezték egy feltöltéssel, a sorozatgyártás a tervek szerint 2024-ben kezdődik.

 

A három új Mercedes áruszállító jármű jól illusztrálja, hogy a jövő közúti közlekedése nem az elektromos és a hidrogénüzemű járművek harca. A nagy tömegű, nagy sebességű, hosszú távú fuvarozásban a hidrogénhajtás előnyei (kis tömeg, gyors újratölthetőség), a rövidtávú szállítmányozásban az akkumulátoros elektromos hajtás előnyei (kis térfogató technika, olcsóbb üzemeltetés) érvényesülhetnek.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.