A Mercedes hidrogénkamionja nem lett szép, viszont csendes és nem füstöl

2020 / 09 / 20 / Rácz Tamás
A Mercedes hidrogénkamionja nem lett szép, viszont csendes és nem füstöl
900 lóerő, 4141 Nm csúcsnyomaték hidrogénből. A sorozatgyártás az évtized második felében indulhat.

A Mercedes-Bent GenH2 Truck nyergesvontató egy ezer kilométeres hatótávolságú nagy teljesítményű kamiontraktor-prototípus. Két elektromos hajtómotorja tartósan 2x230 kW teljesítményt és 2x1577 Nm nyomatékot, rövid időre (kigyorsításnál vagy meredek emelkedőnél) 2x330 kW-ot és 2x2071 Nm-t biztosít. A vontatót a mai európai kamionokra vonatkozó előírásoknak megfelelőn 40 tonnás maximális tömegre tervezték, a Mercedes saját vontatmányával a szerelvény hasznos terhelése 25 tonna.

A Mercedes hidrogénkamionjának nagy újdonsága, hogy nem gáz, hanem folyadék halmazállapotú hidrogént használ, így az üzemanyagtartályok térfogata kisebb lehet annál, mint amekkorát a ma elterjedt 350 vagy 700 bar nyomású hidrogéngáz igényelne azonos hajtóanyag-mennyiség mellett. A hidrogén két darab, kettős falú, vákuumszigetelt, -253 Celsius-fokos belső hőmérsékletű rozsdamentes acél tartályban lötyög. A töltési mennyiség 2x40 kg.

A GenH2 Truck elsődleges erőforrása a 2x150 kW teljesítményű üzemanyagcella, melyben a tartályokból érkező hidrogén a levegő oxigénjével reagálva elektromos energiát fejleszt. Ez az energia egy 70 kWh kapacitású köztes akkumulátort tölt, illetve közvetlenül is a kerekeket forgató villanymotorokra juthat. A névleges csúcsteljesítmény leadásakor a hidrogéncellákat és az akkumulátort egyaránt teljes teljesítménnyel terhelik a villanymotorok, de ekkora erőre ritkán van szükség, a kamion normál haladáskor elsősorban az üzemanyagcellák energiáját használja.

A Mercedes hidrogéncellás vontatója 2023-ban tesztüzemben kezd dolgozni a gyártó által felkért partnercégeknél. A sorozatgyártás és az értékesítés az évtized második felében indul - addig persze még ki kell épülnie a folyékony hidrogén utántöltési rendszerének is a megcélzott piacokon.

A hidrogénkamion mellett a Daimler bemutatott két jóval hétköznapibb megjelenésű, ám dízelmotor helyett elektromos hajtással felszerelt teherautót, Mercedes-Benz eActros illetve eActros LongHaul néven. Az eActros elsősorban városi áruterítésre, fuvarozásra alkalmas, 200 kilométeres hatótávolságával. Gyártása jövőre indul. A LongHaul változatot 500 kilométeres hatótávolságra tervezték egy feltöltéssel, a sorozatgyártás a tervek szerint 2024-ben kezdődik.

 

A három új Mercedes áruszállító jármű jól illusztrálja, hogy a jövő közúti közlekedése nem az elektromos és a hidrogénüzemű járművek harca. A nagy tömegű, nagy sebességű, hosszú távú fuvarozásban a hidrogénhajtás előnyei (kis tömeg, gyors újratölthetőség), a rövidtávú szállítmányozásban az akkumulátoros elektromos hajtás előnyei (kis térfogató technika, olcsóbb üzemeltetés) érvényesülhetnek.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.