A NASA elvesztette a kapcsolatot az űrszondával, ami a Föld hangjait vitte a Naprendszeren kívülre

2023 / 07 / 30 / Bodnár Barna
Elállítódott a Voyager 2 antennájának tájolása, ami megakadályozza, hogy az ikonikus űreszköz parancsokat fogadjon vagy adatokat küldjön vissza a Földre – áll a NASA pénteki közleményében.

A Voyager 2, az 1970-es években a külső Naprendszer bolygóinak felfedezésére indított két iker szonda egyike, jelenleg mintegy 19,9 milliárd kilométerre található a Földtől, és folyamatosan egyre mélyebbre hatol a csillagközi térbe. A bejelentett hiba megzavarta a szonda kommunikációját a Deep Space Network (DSN) által működtetett földi antennákkal, és nem tud parancsokat fogadni a földi csapattól.

A NASA azonban nem aggódik, ugyanis a Voyager 2 úgy van programozva, hogy évente többször is automatikusan megigazítsa antennájának orientációját, hogy az mindig a Föld felé nézzen. A következő ilyen ütemezett visszaállításra október 15-én kerül sor, addig a NASA földi személyzete nem lesz képes kommunikálni az űrszondával. A Voyager 2 „ikertestvére”, a Voyager 1 a Földről még távolabb, mintegy 24 milliárd kilométerre helyezkedik el, ezzel az űrszondával azonban továbbra is zavartalan a kommunikáció.

Az 1977-ben indított Voyager 1 ezzel jelenleg a Földtől legtávolabbi, ember alkotta objektum, és az első űrszonda, amely a csillagközi közegbe merészkedett: 2012-ben lépte át ezt a határt. A Voyager 2 egy ettől eltérő pályát követett, amely lehetővé tette számára, hogy 1989-ben közeli elrepülést végezzen a Neptunusz mellett. A csillagközi térbe 2018-ban lépett be, azóta szintén ezt a szinte teljesen ismeretlen régiót kutatja, értékes adatokat gyűjtve és küldve vissza a Földre.

1989 nyarán a Voyager 2 a Neptunuszt 4950 kilométerre megközelítve készített képeket az égi testről. (Fotó: NASA)

A Voyager–2 1977. augusztus 20-án indult a floridai Cape Canaveralból, 16 nappal a Voyager–1 előtt. Küldetése során Naprendszerünk mind a négy óriásbolygóját közelről tanulmányozta, számtalan felvételt készített, és több, addig ismeretlen holdat, gyűrűt fedezett fel az égi testek körül.

A szondákon az emberiséget és kozmikus környezetét bemutató eszközöket helyeztek el. Ilyen például az a hanglemez is, amelyre a Föld számtalan természetes és az ember által alkotott mesterséges hangjait rögzítették (többek között gyermeksírást, kutyaugatást, nevetést). A lemezen 55 nyelven – köztük magyarul is – hallható egy üdvözlet, illetve olyan zenei művek részletei, mint a Varázsfuvola, a zairei pigmeusok és az ausztráliai bennszülöttek éneke, vagy Chuck Berry Johnny B. Goode című dala.

(A borítókép illusztráció. Forrás: NASA)