A NASA gigantikus Apollo Nova rakétája, ami idegen csillagokhoz indult volna

2021 / 06 / 26 / Justin Viktor
A NASA gigantikus Apollo Nova rakétája, ami idegen csillagokhoz indult volna
A NASA legnagyobb tömegű rakétája a Saturn V, ám a koncepció sokkal ambiciózusabban indult, mint a végtermék. Az űrügynökség eredetileg egy olyan hordozórakétáról álmodott, melynek teljesítménye majdnem a Saturn V kétszerese lett volna. Ez lehetett volna az Apollo Nova, de vajon mitől ment össze ennyire?

Az óriások kora

A Szaturnusz V egy 110 méter magas 10 méter átmérőjű az induláskor 3,4 millió kilogrammos tolóerőt leadó rakéta volt. A háromlépcsős rakétának öt F-1 motorja volt az első szakaszban, öt J-2 motor a második szakaszban, és egyetlen J-2 motor a harmadik fokozatában.

A Nova ennél magasabb és szélesebb lett volna, és majdnem kétszer olyan erős.

Első szakaszába nyolc F-1 motort terveztek, melyek mindegyike 680 ezer kilogramm tolóerőt tudott leadni, így a rakéta összteljesítménye az indításkor 5,4 millió kilogrammos tolóerőt eredményezett volna.

A tervek szerint a második fokozat meghajtásáról négy folyékony-hidrogénnel működő M-1 motor gondoskodott, amelyek további 2,2 millió kilogrammos tolóerőt tudtak produkálni. A harmadik és egyben utolsó szakasz már hasonlított a Saturn V-höz, egyetlen J-2 motorral rendelkezett, melynek 90 ezer kilogrammos tolóereje hatalmas hasznos terhet lehetett volna képes a Holdra juttatni.

Az óriások alkonya

A hatalmas rakéta a közvetlenül a felszínre történő leereszkedéssel operáló, úgynevezett Direct Ascent küldetésekhez kellett volna, ám végül nem épült meg.

A Direct Ascent volt a NASA által preferált küldetésmód az Apollo küldetések legkorábbi napjaiban, így 1958-ban a Nova vezette a tervezett hordozórakéták listáját. Aztán történt valami amitől minden megváltozott. A NASA-nál rájöttek, hogy ugyanazt az űrhajót két kisebb és egyszerűbb Szaturnusz rakétával, Föld körüli keringés során találkozó (Earth Orbit Rendezvous) módszerrel is elindíthatja. Ez azonnal a sor végére lökte a Nova terveit. Amikor aztán végük a NASA a Hold körüli pályán végrehajtott randevú mellett tette le a voksát,  egyszerűen már nem volt szükség akkora rakétára, mint Nova.

A Novát ugyanakkor még nem törölték el teljesen, arra számítottak, hogy ez a rakéta lesz az, ami kiterjeszti az emberiség által elérhető teret a többi bolygóra és a Naprendszer mélyére a Holdra szállást követően.

Az 1960-as évek vége felé az Apollo növekvő költségei egyre inkább az újrafelhasználható rakéták felé tolták el a hangsúlyt, ahelyett, hogy nagyobb és erősebb hordozórakétát fejlesztettek volna, a NASA inkább az űrsikló rendszer fejlesztésére fókuszált az 1970-es években.

(Forrás: Wikipédia, NASA Kép: Youtube, NASA)

A NASA rendkívül intelligensnek tartott tengeri fajt juttat a nemzetközi űrállomásra Az űrben már sokféle állatfajjal kísérleteztek, hogy vizsgálják a súlytalanság és a bolygóközi tér hatásait az élő szervezetekre, és NASA most olyan rendhagyó állatkísérletekbe fogott, melynek alanyai számára a majdnem súlytalan lebegés nem is jelent akkora újdonságot.

Történelmi rotorzümmögés: meghallgatható a NASA Ingenuity Mars-helikopterének hangja A 21. század végre kezdi megmutatni, hogy képes mindarra, amit a legendás scifi írók gondoltak róla, a padlógázzal kettesbe visszakapcsoló űrkorszak aláfestő zenéjének pedig az Ingenuity negyedik repülésének rotorhangját ajánljuk, ahogy felfedező útra indul a Marson.

Gyönyörű új Vénusz-fotó a NASA Parker szondájától A NASA új nagy felbontású fotót tett közzé a Vénusz árnyékban lévő oldaláról, melyet a Parker Napszonda készített.