A NASA új videóján meghallgathatjuk, milyen "hangot" adnak ki a távoli galaxisok 2023 / 06 / 28 / Bodnár Barna

Az űrben a levegő hiánya miatt a hang természetesen nem képes terjedni, így a NASA több űrtávcsöve által továbbított vizuális adatot szonifikáltak, hogy a látvány mellett hallhassuk is a Stephan's Quintet néven ismert kompakt galaxiscsoportot. A hangok létrehozásához többek között a James Webb és a Hubble űrteleszkóp által rögzített képeket alakították át egy speciális szoftverrel, hogy a látvány mellett fülünkkel is észlelhessük a Pegasus csillagkép öt, távoli galaxisát. A csoport nevét annak felfedezőjéről, Édouard Stephan, francia csillagászról kapta, aki 1877-ben bukkant a csillagrendszerekre a Marseille Obszervatórium teleszkópját használva. A tudósok szerint az adatok hanggá alakítása segíthet az embereknek különböző módon feldolgozni az információt, és rávilágítani az adatok olyan részeire is, amelyeket korábban nem vettek észre. Az ilyen, úgynevezett adatszonifikációk a világegyetem szépségét a látássérült, vagy vak emberek számára is érzékelhetővé teszik. (Borítókép: NASA, ESA)