A nukleáris szitakötő megrezegteti szárnyait: így fejlesztik a Titán holdra tervezett nyolc rotoros drónt 2023 / 10 / 27 / Felkai Ádám

A NASA Dragonfly missziója a Johns Hopkins Applied Physics Laboratory vezetésével a Szaturnusz Titán holdjának felfedezésére készül. Az ambiciózus projekt célja a Titán összetett kémiájának vizsgálata, amely potenciálisan az élet előfutáraihoz kapcsolódik. A Dragonfly (magyarul szitakötő) egy személyautóméretű nukleáris meghajtású drón kamerákkal, érzékelőkkel és mintavevőkkel felszerelve, hogy ez utóbbiakkal elemezze azokat a szerves anyagokban gazdag régiókat, amelyek kölcsönhatásba léphettek a folyékony vízzel a Titán jeges felszíne alatt. A Dragonflyt már eddig is kiterjedten tesztelték a NASA virginiai Langley Kutatóközpontjában. Az olyan speciális létesítményekben, mint a Subsonic Tunnel és a Transonic Dynamics Tunnel, a kutatók szimulálták a Titán sűrű, nitrogénben gazdag légkörét. A tesztek a Dragonfly repülési konfigurációira összpontosítottak, beleértve a süllyedést, a motoros repüléskezdeményezést, valamint a Titán felszíne feletti repülést. Eddig több mint 700 próbafutamot hajtottak végre, ami több mint 4000 adatpont generálását jelenti a Dragonfly aerodinamikai teljesítményének finomítására és a számítási modellek értékelésére. A Dragonfly misszió a tervek szerint 2027-ben indul, és a 2030-as évek közepén érkezik a Titánra. (Forrás, kép: NASA)