A Plutó, ahogy csak ritkán láthatjuk

2021 / 07 / 25 / Justin Viktor
A Plutó, ahogy csak ritkán láthatjuk
A NASA New Horizons űrszondája 2016-ban a repült el a Plútó, Naprendszerünk egykori bolygója, ma már csupán egy törpebolygó mellett. A szonda a megközelítés során elemezte és tanulmányozta a Plútót és holdjait, valamint készített egy sor elképesztő képet is róluk.

New Horizons

A New Horizons nem csak a Plútót fotózta, de a holdjairól is készített képeket, és közeli elhaladása során rengeteg példátlan adatot tárt fel a törpe bolygóról. Kiderült, hogy az apró és rideg égitestnek van légköre, bár kicsi és ködös, de létezik. A légkör létezését egyébként nem csupán a New Horizons űrszonda igazolta, de a NASA SOFIA repülőgépe, a Stratoszférikus Infravörös Csillagászati ​​Obszervatórium távcsövén keresztül végzett megfigyelések is.

A Plútó rendkívül hosszú, elliptikus pályán kerüli meg a napot, az oldalán forogva. Ezáltal egyes területei jobban ki vannak téve a napfénynek, mint mások a pálya különböző pontjain. Ahogy a New Horizons űrszonda elhaladt a Plútó mellett, a műszereivel elemezte a törpebolygó légkörét. Halványkék, homályos atmoszférája akkor jön létre, amikor a felszíni jég elpárolog távoli napfény hatására. A törpebolygó légköre többnyire nitrogéngázból áll, bár a New Horizon metán és szén-monoxid nyomait is felfedezte benne.

Az összegyűjtött adatokból a kutatók azt is kiderítették, hogy a ködrészecskék magasan képződnek a Plútó légkörében, több mint 30 kilométerrel a felszín felett, ahol a metán és más gázok reagálnak a törpebolygóra beeső gyenge napfényre, mielőtt végül a felszínre jutnának eső formájában. A jelenség létezésére a New Horizons szonda Földre visszaküldött képei szolgáltattak bizonyítékot, különösen a Plútó légkörének kék színű fényképén.

Kék eső

A SOFIA által gyűjtött adatok azt mutatják, megerősítve a New Horizon felfedezéseit, hogy a Plútó légkörében lévő részecskék rendkívül aprók, 0,06-0,10 mikron vastagságúak, vagyis körülbelül 1000-szer vékonyabbak egy emberi hajszál átmérőjénél. Kis méretük miatt ezek a részecskék jobban szórják a kék fényt, mint más színeket, miközben eső formájában a törpebolygó felszínére hullanak, és ezáltal jön létre az egyedülálló kék árnyalat.

A plutó légkörének jobb megismerése segített megérteni a törpebolygó történetét a Naprendszeren belül. A SOFIA és a New Horizons által összegyűjtött új felfedezések alapján az előrejelzések például korábban azt sugallták, hogy amint a Plútó eltávolodik a Naptól, kevesebb felszíni jege párolog el, így kevesebb légköri gáz keletkezik, miközben az űrbe kijutó veszteségek folytatódnak, végül a légkör összeomlását okozva.

De kiderült, hogy ez az összeomlás elmarad, és helyette a légkör egyszerűen átáll egy rövidebb ciklikus mintára. A Plútó tanulmányozása segített a csillagászoknak jobban megérteni a törpebolygót és a hozzá hasonló más égitesteket Naprendszerünkben.

(Forrás: NASA, Wikipédia Kép: NASA)

Ötvenezer fotó egyetlen képbe sűrítve a Holdról, egyetlen tökéletes fénykép kedvéért Az asztrofotózás a világűrben található csillagászati objektumok és égi események fényképezése, ami időről-időre kitermeli a maga rekordjait és kiemelkedő alkotásait. Most egy ilyen képet mutatunk be.

Az Egyesült Arab Emírségek Hope szondája is hazaküldte első képét a Marsról A 2021-es Mars-média versenyt a kínaiak nyitották egy fekete-fehér, kissé homályos képpel, majd egy érdekes videóval, a keringőegységről, és most az Emírségek Remény nevű szondája is beszállt egy gyönyörű, részletgazdag színes fotóval.

A NASA rendkívül intelligensnek tartott tengeri fajt juttat a nemzetközi űrállomásra Az űrben már sokféle állatfajjal kísérleteztek, hogy vizsgálják a súlytalanság és a bolygóközi tér hatásait az élő szervezetekre, és NASA most olyan rendhagyó állatkísérletekbe fogott, melynek alanyai számára a majdnem súlytalan lebegés nem is jelent akkora újdonságot.