A Remote Tower lesz a jövő reptereinek megoldása a növekvő forgalomra: Ferihegy a világelsők között van a rendszer bevezetésében

2019 / 12 / 14 / Bobák Zsófia
A Remote Tower lesz a jövő reptereinek megoldása a növekvő forgalomra: Ferihegy a világelsők között van a rendszer bevezetésében
December 9. és 11. között a Remote Towerből vagyis a távoli toronyból irányították a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalmát a HungaroControl légiforgalmi irányítói. 2017-es indulása óta ez a leghosszabb egybefüggő üzemeltetési időszaka az új rendszernek.

A légiforgalmi irányítók ma még a toronyból végzik egyebek közt az induló gépek hajtóműindítási engedélyének kiadását, a futópályához irányítást, a felszállási engedély megadását, illetve érkező gépek esetén a leszállási engedély kiadását, és az állóhelyre gurítást.

Azonban a jövőben ez megváltozhat, egyre több országban jelenik meg az új technika, mellyel az irányítók, ha nem is kényelmesen otthonról, de egy, a helyszíntől távoli központból is végezhetik a feladataikat.

A távoli torony megoldást nyújthat az egyre növekvő légiforgalom menedzselésére, költséghatékony, valamint a helyszíni, “ablakon-kitekintős” megoldással szemben a repülőgépek mozgásának sokkal jobb megfigyelésére ad lehetőséget. A rendszert egyelőre kisebb és közepes forgalmú reptereken vezetik be a világ több táján, októberben Brazília és Norvégia is bejelentette a távoli tornyok üzemeltetésének tesztjeit, de Magyarország az élen jár a technológiában. Sőt, a későbbiekben összevonhatják több reptér irányítási feladatait is, az ún. multi-remote tower module (MRTM) megoldásokat pedig nálunk tesztelték először, áprilisban a németországi DLR German Aerospace Center közreműködésével. A Budapesti és Debreceni Reptér, valamint a Pápai Katonai Repülőtér információit gyűjtötte össze és egyesítette az integrált multi-irányítótorony, mely jól teljesített a teszteken, így valóban ez lehet a jövő megoldása.

A virtuális torony lényege, hogy a légiforgalmi irányítók egy, a repülőtér területétől távoli központból láthatják el feladataikat úgy, hogy a repülőtéri torony hagyományos ablakait egy hatalmas LED falra cserélik, ezen a reptér 360 fokos panorámaképe, valamint a két futópálya külön-külön, teljes hosszában láthatóvá válik a harminc telepített kamerának, a szupergyors adatkapcsolatnak és a monitoroknak köszönhetően.

A kamerák képe zoomolható, a gurulóutakon mozgó járatok fölött megjelenített címkéből leolvasható azok hívójele és sebessége, az infrakameráknak és egyéb érzékelő berendezéseknek köszönhetően rossz látási viszonyok között is képesek a gépek megjelenítésére.

Erre különösen nagy szükség lehet az éjszakai, vagy sürgősségi (mentő), esetleg a nem tervezett forgalom kezelésénél.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren található irányítótorony földi felderítőrendszerének szoftvercseréje miatt december 9. és 11. között a magyar légiforgalmi szolgálat munkatársai a virtuális toronyból irányították a budapesti légikikötő le- és felszálló forgalmát.
Az elmúlt napok szakmai tapasztalatait összegezve Menráth Gábor, terminálirányítási osztályvezető elmondta: „Hazánk az elsők között fejlesztette ki a helyszíntől független repülőtéri irányítást biztosító Remote Towert, amelynek három napos éles üzeme mérföldkő a társaság életében. A most szerzett tapasztalatok elősegítik a további fejlesztéseinket”.

A Remote Tower bevezetésében szerepet játszik a hagyományos központok sebezhetősége is, egy esetleges tűzeset, áramkimaradás vagy bármilyen előre nem látható probléma blokkolhatja az egész rendszert, ami nyilvánvalóan veszélyes helyzetet teremthet. A magyarországi fejlesztéseket is ez indította be, mikor 2012-ben egy áramellátási hiba miatt másfél napra leállt Ferihegy forgalma, egyértelművé vált, hogy a távoli tornyok hatalmas segítséget jelethetnének. Az ötlet először Svédországban került bevezetésre, még 2015-ben, nálunk 2017-ben valósult meg, akkor a torony még csak 14 kamerával rendelkezett és elsősorban a vészhelyzeti alkalmazásban volt szerepe. A fejlesztéseknek hála, most már akár teljes üzemmódban is működhet az új technológia.
(Forrás: Hvg, Fotó: Facebook/Hungarocontrol)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
1 éves ROADSTER előfizetés + Renoir – A Festő és Modelljei kiállítás páros belépőjegy: 12 990 Ft
Válassz egyet a ROADSTER magazin szuper előfizetési ajánlatai közül!
Ez a sziget majdnem egy hónapig kizárólag víz- és szélenergiából tartotta fent magát
Ez a sziget majdnem egy hónapig kizárólag víz- és szélenergiából tartotta fent magát
A Kanári-szigetek legkisebbike rekordot állított fel azzal, hogy 28 egymást követő napon keresztül csak szél- és vízenergiát használt.
A testen belül lehet három dimenzióban nyomtatni ezzel az ultrahang alapú eljárással
A testen belül lehet három dimenzióban nyomtatni ezzel az ultrahang alapú eljárással
Képzeljünk el egy világot, ahol az implantációk behelyezése, törött csontok kezelése komoly műtéti beavatkozás helyett lényegében annyit jelent, hogy az implantációt befecskendezzük a testbe, ahol az felveszi a szükséges alakot! A mostani fejlesztés épp ezt teszi egyszer lehetővé.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.