A Rolls-Royce egy évtizede fejleszti UltraFan hajtóművét, amelyet kifejezetten azzal a szándékkal alkottak meg, hogy az eddigieknél hatékonyabban, kevesebb fogyasztással működő motort biztosítsanak a repülőgépek számára. A három és fél méter átmérőjű hajtómű nem csak gazdaságosabban üzemel, hanem csendesebb elődeinél és "zöldebb" is, ugyanis száz százalékban fenntartható üzemanyagot (Sustainable Aviation Fuel, SAF) használnak a működtetéséhez. A Rolls-Royce leírása szerint 54 év óta először alkottak és teszteltek igazán új architektúrával rendelkező repülőgépmotort az UltraFan képében és ezzel nagy lépést tettek a hajtóművek gazdaságosabbá tételének irányába. A motor speciális jellegét többek között a titánból és szénszálas anyagból álló, könnyű és zöld propellerei, valamint az Advance3 központi egység adja, ami az üzemanyagfogyasztás csökkentéséhez járul hozzá.
Az új motor a szintén a cég által gyártott Trent XWB-nél 10%-kal jobb hatékonysággal bír és a tesztelése már megkezdődött a Rolls-Royce Derby-ben található létesítményében, ahol már az első próbát is SAF használatával végezték, ami használt sütőolajat is tartalmazott. Az UltraFan beépítése a repülőgépekbe azonban még várat magára, egyelőre a benne alkalmazott technológiai megoldások némelyikét ültetik csak át a Trent hajtóművekbe, az új hajtóművet a 2030-as évektől alkalmazzák majd.
(Fotó: Rolls-Royce)