A brit Rolls-Royce cég már tíz évvel ezelőtt bejelentette, az új generációs Trent 700-zal és Advance-szal együtt, az új típusú UltraFan motor terveit, amely az eddigieknél nagyobb és egyben környezetbarátabb meghajtást biztosíthatna az utasszállító repülőgépek számára, legalábbis ha gázhajtású turbinákat alkalmaznak a repülőgépgyártók a jövőben is.
Az UltraFant erősebb motorral, nagyobb propellerekkel és jobb áttételi technológiával szerelik fel, emiatt csendesebb és hatékonyabb lesz, nagyjából 25%-os üzemanyag megtakarítással.
A másik ok, amiért a most használatos technológiáknál környezetbarátabb megoldásnak számít, az, hogy a cég ezt a típusú hajtóművet teljes mértékben fenntartható forrásokból származó üzemanyaggal tervezi működtetni. Ahogy a Rolls-Royce 2020-ban az asd-europe oldalán írta, a fenntartható forrás sokféle alapanyagot takarhat, lehet szintetikus vagy háztartási szemét újrahasznosításával alkotott, készülhet használt sütőolajból vagy akár algából is. A lényeg, hogy a már egyszer megkötött szén-dioxidot használják fel és az előállítás során ne vegyenek el plusz területeket a természettől.
A fenntartható üzemanyag (Sustainable Aviation Fuel, SAF) egyelőre még ritka és drága megoldás, de lehetővé tenné a légitársaságok számára, hogy a hagyományos kerozint kiváltó anyaggal vigyék lejjebb az üvegházhatású gázok kibocsátási értékét, akkor is, ha a repülőgépek megmaradnak a gázhajtású turbináknál.
A cég 2050-re tűzte ki a karbonsemlegesség elérését, vagyis addigra a hajtóművek által kibocsátott CO2 mennyisége egyenlő mértékű kell, hogy legyen az üzemanyag gyártás során megspórolt károsanyag-kibocsátással.
Az UltraFan fejlesztése azonban nem haladt elég gyorsan, így, ahogy arról az Aeromagazin is beszámolt 2019-ben, a cég kiszállt abból a versenyből, amelynek célja a Boeing új utasszállítója számára készített hajtómű megépítése volt. A Rolls-Royce közleményében akkor azt írta, hogy nem akarják csak azért elsietni vagy megváltoztatni a motor gyártását, mert határidőre kell elkészülni vele. Később kérdésessé vált a hajtómű sorsa többek között a járvány miatt is, a lezárások és utazási korlátozások miatt kialakult helyzet egyik nagy vesztese ugyanis a légiközlekedési szektor lett. A másik ok a bizonytalan jelen mellett a bizonytalan jövő, mivel, ahogy azt Alan Newby, a vállalat műszaki vezetője is elismerte, lehet, hogy előbb-utóbb átveszik a szerepet a például az Airbus által is preferált elektromos vagy hidrogén meghajtású technológiák.
De ezek valószínűleg csak rövidebb szakaszokon érvényesülhetnek majd, a hosszú távú utak megtételéhez továbbra is az "UltraFan típusú gyártmányokra" lesz szükség
- írta az Airwaysmag. Az idei év elején azonban mégis arról érkeztek hírek, hogy a hajtómű nemsokára megépülhet, március 29-én pedig hivatalosan is bejelentették, hogy a Derby-ben található DemoWorks gyárban már készül az első modul és a demonstrációs egység, és már a legelső próbaindítást is száz százalékban fenntartható üzemanyag használatával fogják elvégezni. A projekt támogatói között megtalálható a Tiszta Égbolt Közös Vállalkozás is, amely az Európai Bizottság és az európai légiközlekedési iparág között létrejött társulás, melynek célja, hogy a jövőben ne csak a légiközlekedésben résztvevő gépek üzemanyag-fogyasztása és szén-dioxid-kibocsátása csökkenjen, hanem a zajszintjük is.
Az UltraFan jellegzetesen zöld propellerei titánból és szénszálas anyagból fognak felépülni, ennek köszönhetően az ezzel felszerelt gépek súlya akár több száz kilogrammal is csökkenhet, valamint minden egyes lapátnak lesz egy digitális mása is, amely folyamatosan rögzíti az adatokat a működésükről.
(Fotó: Rolls-Royce)
További cikkek a témában:
Három hidrogénhajtású repülőt is tervezett az Airbus
A repülőgépgyártó 2035-re szeretne piacra lépni a világ első zéró emissziós utasszállítójával.
Az Egyesült Királyság nukleáris űrhajója lefelezné a Mars-utazás idejét
A Rolls-Royce az Egyesült Királyság Űrügynökségével összefogva szeretné forradalmasítani az űrutazást, újonnan fejlesztendő atomhajtóművek alkalmazásával. A Marsig tartó út így jelentősen lerövidülhet, és lehetővé válhat a mélyűr meghódítása.
Bemutatták a Concorde utódjának kicsinyített prototípusát
Ha minden a terv szerint halad, negyed évszázad után újra lesz olyan utasszállító, ami gyorsabb a hangsebességnél.