A sarki fény is közrejátszhatott a Titanic-katasztrófában

2020 / 10 / 02 / Perei Dóra
A sarki fény is közrejátszhatott a Titanic-katasztrófában
A világ talán legismertebb hajókatasztrófája 1912. április tizenötödikén történt, amikor is az RMS Titanic óceánjáró jéghegynek ütközött, majd örökre elsüllyedt. Történetét azóta sokan, sokféleképpen feldolgozták, ám a kutatók még napjainkban, több mint egy évszázaddal a tragédiát követően is a kirakós újabb darabjaira bukkanhatnak. Akárcsak most.

A legújabb fejlemény az északi fényhez kapcsolódik, a Live Science beszámolója szerint ugyanis ugyanaz a mágneses vihar, amely aznap sarki fényt produkált az Atlanti-óceán északi vize fölött, a Titanic elsüllyedésének helyszínén, a jármű berendezéseinek meghibásodásához vezethetett, ami végül a vesztét okozta. Mila Zinkova, a Weather nevű szaklapban publikált dokumentációjában részletesen kifejti elméletét, miszerint a túlélők és a szemtanúk aznap este valóban látták a sarki fényt a sötéten világító égbolton. James Bisset, a Titanic vészhívásaira válaszoló RMS Carpathia hajó másodtisztje, naplójában azt írta, hogy ugyan

a Hold nem látszódott, az aurora borealis mégis holdvilágként csillogott az északi horizont felett.

Zinkova nem állítja, hogy a fények önmagában ütközéshez vezettek volna, ellenben az azt előidéző geomágneses vihar közrejátszhatott benne - írja a Space.com. Az északi fény ugyanis a napszemcsék és a Föld atmoszférájában lévő gázmolekulák ütközésének és kölcsönhatásának eredményeképp alakul ki. Az élénk fény pedig azon napvihar eredménye, amely nagy energiát bocsájt ki a Nap felszínéről. Amellett, hogy hatására színes fények bukkannak fel az égen, a napviharok a Föld mágneses berendezéseit is megzavarhatják. Az iránytűk például kimondottan érzékenyek a nap elektromágneses impulzusaira: Zinkova szerint

a viharnak elég lett volna mindössze fél fokkal elmozdítania a hajó iránytűjét, hogy a biztonságos irányból a jéghegy felé mozdítsa.

A rádiójeleket szintén befolyásolhatja a nap aktivitása, mindez pedig megmagyarázná, hogy a La Provence hajó közelsége ellenére egyszer sem fogadta a Titanic vészhívását. A szintén közeli SS Mount Temple pedig ugyan felvette, de válaszuk nem jutott el a Titanichoz. Kezdetben egy csapat amatőr rádiórajongót hibáztatták a rádióhullámok megzavarásáért, a mostani tanulmány viszont azt állítja, hogy az elektromágneses hullámok nagyobb szerepet játszhattak az interferenciában. Ha egy napvihar valóban akadályozta a hajófelszerelés működését aznap éjjel, akkor csak egy dolog vezethetett a Titanic elsüllyedéséhez. Méghozzá egy számos tényezőből álló mix - beleértve a tenger állapotát, a hajó kialakítását és a figyelmen kívül hagyott figyelmeztetéseket -, amelyek együttesen végleg megpecsételték a Titanic sorsát.

(Fotó: Unsplash/Landon_Arnold)


Tisztelt Cégvezető! Vegyen részt 5 perces üzleti felmérésünkben, és garantáltan 30 000 Ft értékű online marketing szolgáltatást kap ajándékba.
Emellett 2025. október 22-én további három, egyenként 100 000 Ft értékű marketingcsomagot is kisorsolunk a résztvevők között.
Négy nagyszerű balatoni bringatúra-útvonal, amit tekerj végig a csodás őszi időben
Négy nagyszerű balatoni bringatúra-útvonal, amit tekerj végig a csodás őszi időben
Ilyenkor tényleg minden lehetőséget meg kell ragadni és kiélvezni a szabadban eltöltött időt.
A gyűjtés mint befektetés és hobbi – miért izgalmas világ ez? Indul az Ínyenc befektető a Roadsteren!
A gyűjtés mint befektetés és hobbi – miért izgalmas világ ez? Indul az Ínyenc befektető a Roadsteren!
A Roadster és a Range Rover új sorozatot indít Ínyenc befektető címmel, ahol az olvasók velünk tarthatnak az old money különleges világába.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.