A SETI hatalmas antennákkal folyamatosan kutat idegen civilizációk technológiai nyomai után mostantól

2022 / 04 / 06 / Felkai Ádám
A SETI program jelentős előrelépést tett – folyamatos a hozzáférésük a VLA antenna-rendszer adatáramához, melyben idegen civilizációkra utaló, „technológiai lenyomatokat” keresnek a galaxis 40 millió csillagrendszerében.

Az északi félteke legjelentősebb programjáról van szó, amely segítségével folyamatosan lehet technológiai lenyomatok után kutatni az adatfolyamban – ez azt jelenti, hogy két éven belül a galaxis 40 millió csillagrendszeréből érkező rádiójelet lehet átfésülni. A technológiai lenyomat (technosignature) egyébként olyan bizonyítékot jelent, amely nem lehet természetes eredetű, magyarán idegen civilizáció tevékenységére utal. Többen többféle területen is meghatározták az ilyen lenyomatokat (például, hogy egy idegen bolygó légkörében milyen molekulák komolyabb jelenléte utalhat ipari tevékenységre), de itt és most értelemszerűen rádiójelekről beszélünk.

A mostani program, a COSMIC, a SETI és a National Radio Astronomy Observatory (NRAO) együttműködésének eredménye – ez utóbbi üzemelteti a Karl G. Jansky Very Large Array (VLA) antennarendszert, melynek az adatait mostantól a fent említett célból folyamatosan lehet pásztázni. Mint arról a sajtóközlemény beszámol: „Száloptikai erősítőket és elosztókat telepítettek mostanra mind a 27 VLA antennához, így a COSMIC hozzáférést biztosít a VLA adatfolyamának teljes és független másolatához. Jelenleg az elsődleges hangsúly a nagy teljesítményű GPU-ra tervezett kód fejlesztésén van az adatok elemzéséhez a szóban forgó technológiai lenyomatok kimutatása céljából. A kutatók mindezt komoly mérföldkőnek tekintik, aminek elérése a világjárvány és a félvezetők hiánya által okozott kihívások ellenére sikerült. A következő lépés pedig tehát az iszonyatos adatmennyiség átfésülése lesz.”

A VLA-val végzett SETI-kutatásnak számos előnye van:

• A VLA mérete: A VLA 27 antennáinak mindegyike 25 méter átmérőjű, és ezek 35 kilométeren lettek szétosztva.
  • A VLA kombinált gyűjtőterülete így egy 130 méter átmérőjű egytányéros antennának felel meg.
  • Minden VLA antenna 8 kriogén hűtésű vevővel rendelkezik, amelyek folyamatosan lefedik a rádióspektrumot 1 és 50 GHz között.
  • Egyes vevőkészülékek 1 GHz alatt is működhetnek egészen 54 MHz-ig, amely sáv a Földön televíziós sugárzásra használatos.

Ha rendszer eléri működőképessége maximumát, úgy a számítások szerint két éven belül a galaxis 40 millió csillagrendszeréből érkező jeleket vizsgálhatja folyamatos jelleggel. Ez azt jelenti, hogy ez lesz a legkomolyabb SETI program a bolygó északi féltekén, ami nem csak irtózatosan sok megfigyelési pontot jelent, de megfelelő érzékenységet is a megfigyelésben. Mint a program egyik kutatója fogalmazott: „Csillagok millióit leszünk képesek megfigyelni olyan érzékenységgel, hogy egy Arecibo-szerű jeladót 25 parszek (81 fényév) távolságig észlelhetünk, 230 MHz-től 50 GHz-ig terjedő megfigyelési frekvencia tartományban, amely lefedi a spektrum azon részeit, amelyeket még sosem vizsgáltak idegen civilizációkra utaló jelek szempontjából.”

A program várhatóan 2023-ban lesz teljesen működőképes.

(Fotó: VLA, forrás: Pixabay/Obelixlatino)

Már készül a jövő “kvantuminternete”, amelynek kulcsa a kvantumdob
A Koppenhágai Egyetem Niels Bohr Intézete már a jövő világhálójának, a “kvantuminternetnek” a legszükségesebb összetevőjén dolgozik.