A Boeing Starliner űrhajójának első, legénységgel induló tesztmissziója szeptember 7-én véget ért, mikor a Calypso sikeresen, ám üresen landolt a White Sandsi Űrkikötőben. A Starliner kétfős legénységét a Nemzetközi Űrállomáson hagyta, ahonnan az űrhajósok a SpaceX Crew-9 missziójának keretében térnek majd haza jövő februárban. Az űrkapszulát a NASA a teszt során felmerülő problémák miatt hozta haza az asztronauták nélkül, amelyek kétségessé tették a Starlinerrel való utazás biztonságát, mivel korábban, még indulás előtt és az ISS-re vezető úton az űrkapszulán héliumszivárgást detektáltak, valamint a 28 hajtómű közül több is leállt az űrállomáshoz való dokkolás közben.
A gondok ellenére a földet érés végül problémamentesen zajlott le, olyannyira, hogy a szeptember 7-én tartott tájékoztató során Steve Stich, a NASA Commercial Crew programjának menedzsere a műveletet "telitalálatnak" nevezte. Mivel a Boeing CFT (Crew Flight Test) küldetése egy tesztmisszió volt, ami a későbbi rendszeres űrtaxi-szolgáltatás előtt nyitotta (volna) meg az utat, ezért a küldetés, minden hibájával együtt, sok tanulsággal szolgált a cég és a NASA számára is, Stich elmondása szerint pedig a Boeing a kitűzött célok 85-90%-át megvalósította a misszió során. A Starliner következő repülése már a hivatalos (tehát nem teszt, hanem a szükséges engedélyek megszerzése utáni) Starliner-1 elnevezésű küldetés lenne, aminek indulását eredetileg 2025-re tűzték ki és a Kanadai Űrügynökség (CSA) űrhajósát, Joshua Kutrykot, a NASA asztronautáit, Scott David Tingle-t és Edward Michael “Mike” Fincke-t és még egy főt szállított volna az ISS-re.
Hogy végül mi lesz a sorsa a Starlinernek, megkapja-e az engedélyeket és mikor állhat szolgálatba a SpaceX Crew Dragonja mellett, azt még nem lehet tudni, Stich szerint túl korai bármit is kijelenteni ezzel kapcsolatban, de az sem kizárt, hogy a Boeing űrkapszulája még egy tesztútra indul, miután megvizsgálták az űreszközt és kijavították a hibákat.
(Space.com Fotó: NASA)