A szemünk előtt alakul át a filmipar és a mozi – kibékült az AMC és a Universal

2020 / 07 / 29 / Felkai Ádám
A szemünk előtt alakul át a filmipar és a mozi – kibékült az AMC és a Universal
A Disney elcsúsztatta az összes premierjét, a nyár egyik legjobban várt blockbuster esélyesét, a Christopher Nolan által rendezett Tenetet pedig előbb fogják bemutatni a járvány által (jelenleg) kevésbé érintett Európában, mint az Egyesült Államokban.

Ez utóbbi lépés azt jelenti, hogy az egyik legnagyobb idei sikerfilmet előbb láthatjuk Budapesten, mint Los Angelesben. Nálunk augusztus 26-án, az USA-ban szeptember 3-án tűzik műsorra Nolan várva-várt thrillerét a tervek szerint, ami természetesen a járványhelyzet függvényében még alakulhat.

Két oldalt tesz ki azon filmek listája is, melyek a járvány miatt a mozik helyett streaming felületeken küzdenek egymással a nézők figyelméért.

Ebben a bizonytalan, korábbi tabukat sorra felrúgó helyzetben pedig nem csoda, ha elszabadulnak időnként az indulatok az iparág óriásai közt. Legutóbb a mozihálózatot üzemeltető AMC Theaters és a Universal Pictures filmstúdió feszült egymásnak. Mindennek oka az volt (ahogy azt megírtuk), hogy a Universal feje belengette annak lehetőségét, hogy a jövőben, tehát a járványhelyzet után is egyszerre debütálhatnak a filmek a stremaing szolgáltatóknál és a mozikban.

Magyarán elviekben a néző döntésén áll, hogy a premieres film kedvéért elcammog-e kedvenc filmszínházába, vagy inkább megnézi azt – teszem azt – a Neflixen.

Az AMC vezérigazgatója erre úgy reagált, hogy a mozik esetleges újranyitása után sem tűzik műsorra a Universal filmjeit.

Ez a csatározás ért véget a héten, amikor is a Universal Pictures és az AMC Theatres bejelentették, hogy többéves megállapodást kötöttek, hogy a stúdió a premierhez képest akár három héten belül (a debütnél 17 nappal később) is bemutathatja a filmjeit prémium VoD (video on-demand) felületeken. A megállapodás pontos pénzügyi része nem ismert, az AMC vezérigazgatója, Adam Aron, aki a fenti „háborúban” elég harciasan mondogatott oda, most kiadott egy nyilatkozatot arról, hogy a mozihálózat is részesülni fog az említett VoD-felületekből befolyó bevételekből.

A másik fontos kikötés a prémium szolgáltatás, mint kitétel. Magyarán ezek a filmek nem kerülnek be a streaming szolgáltatók (Netflix, HBO GO, Amazon Prime) könyvtáraiba (a szokásos, premier-időszakban legalábbis), hanem csak nagyobb összegért lehet őket online kikölcsönzi. Ez filmenként olyan 20 dollár (~ 5700 forint) leperkálását jelenti, ami körülbelül annyi, mint egy páros jegy a moziban. Természetesen egy családi filmnél, otthon pattogatott kukoricával és az Aldiban megvett kólával összehasonlíthatatlanul jobban jövünk ki még így is.

Az egyezség értelmében ennél olcsóbbért (tehát a 3-5 dolláros VoD áron) nem is lehet ezeket a filmeket kínálni a mozipremierhez képest három hónapig.

Magyarán a változás annyi (és ez sem elhanyagolható), hogy premieres filmeket akár nagyon korán megnézhetünk a saját otthonunkból is, de ezek drágábbak lesznek a szokásos filmbérléshez képest. Ennek értelmében elviekben előfordulhat, hogy a nagyon nagy filmeket (például a következő Jurassic Worldot) a premierhez képest három héten belül megnézhetjük a nappalinkban is, de a Variety szerint ennek kevés az esélye.

A lap úgy gondolja, hogy a hasonló blockbusterek hosszabb ideig fognak kizárólag a mozikban futni. Ugyanakkor a középkategóriás vagy annál is olcsóbb filmek (jellemzően komédiák és horrorok) kerülnek át hamarabb VoD-forgalmazásba. Ugyanakkor a Universal számára itt is adott a szabadság, hogy a moziban láthatóan jobban teljesítő, olcsóbb címek esetén is eltolja a VoD-forgalmazás kezdetét.

Mindez jelenleg csak az USA-t érinti, hogy mi lesz a forgalmazás sorsa Európában, az a következő hetekben dől majd el.

A Variety szerint ez a megállapodás hatással lesz az egész iparra, mivel a többi stúdió is hasonló rugalmasságot szeretne.

Ha pedig jobban megvizsgáljuk az egyezséget, abból egyértelműen látszik, hogy a Universal jött ki jobban. Lényegében a terjesztésben olyan rugalmassághoz jutott valamennyi aprópénzért cserébe, amiről még egy éve sem álmodhatott. Innentől lényegében a stúdió dönti el, hogy egy film miként kerüljön forgalomba kizárólag annak alapján, hogy miként kereshet vele több pénzt. És ehhez immár a mozikkal sem kell egyezkednie.

Természetesen ez csak a folyamat eleje, amikor sok minden megjósolhatatlan. A videotékák megjelenése sem vitte csődbe a mozikat, sőt a direct-to-dvd film egy nem feltétlen előkelő, minőségi kategóriává vált. El lehet vitatkozni azon is, hogy fontosabb-e a közönség választási lehetősége, vagy minden áron fent kell tartani a mozit, még ha az intézményként el is avult. Ugyanakkor ez eléggé elméleti vita lenne, mivel végül úgy is az dönt, hogy melyik fél érdekérvényesítő képessége az erősebb.

Nagyjából 100 éve, a spanyolnátha idején az épp virágzó filmipar hasonló nehézséggel nézett szembe, mint most.  Akadt ugyanakkor egy esszenciális különbség: akkor a filmek csak a mozikon keresztül juthattak el a közönséghez, 2020-ban viszont akad más út is.

1918-1919-ben az amerikai filmipar stúdiókkal és mozikkal együtt fuldoklott. A forgatások leálltak, a mozikat bezárták. A járvány olyan súlyos volt, hogy még a fiatal Walt Disney is megfertőződött. Ám többen felismerték, hogy a bezárás az egész ipart (amely 1918 elején a jóslatok szerint épp úton volt afelé, hogy az USA ötödik legnagyobb iparává váljon) veszélyezteti.

Ezért aztán időnként a szabályokat vagy a józan észt megkerülve, elkezdtek forgatni, és 1919 decemberében a járvány tombolásakor újranyitottak a Los Angeles-i mozik is (ami nem volt egy túl jó dolog járványügyi szempontból). Akadtak persze különböző óvintézkedések (a forgatásokra belépőket például fertőtlenítővel fújták le), de ezek hatásossága vitatható a bezárkózáshoz képest.

Ma ez az együttes lobbierő nem létezik, mivel a stúdió működik mozi nélkül is. A mozi viszont már eddig sem volt a legjobb állapotban. Az AMC például már a járvány előtt közel járt ahhoz, hogy csődöt jelentsen, aminek oka a hálózat átépítésére és a terjeszkedésre (Odeon és Carmike Cinemas felvásárlása) felvett kölcsönök voltak, de sikerült megegyezni a hitelezőkkel.

A Universal azonban a járvány közben is komoly anyagi sikereket ért el a VoD-platformokon bemutatott filmjeivel.

A mozi jövője végül tehát sok, épp mozgásban lévő, külső tényezőtől függ: meddig tart a járvány és a korlátozó intézkedések, mikor érkezik hatásos vakcina? Végső soron viszont a perspektíva dönt: meddig hiszi el a közönség egy jelentős része, hogy egy moziba beülve olyan élményt kap, amit otthon biztosan nem? A színház nem tűnt el, csak lecserélődött a közönsége, és ma már egy, a saját korában akár közönséges Arisztophanész komédiára sem az ül be, akinek mondjuk egy tipikus Adam Sandler vígjátékot szánnak.

A színház azonban élőben előadott színészi játék – és mint ilyen megismételhetetlen és máshol átélhetetlen. A moziról viszont az elkövetkező időszakban derül majd ki, hogy rendelkezik-e hasonló, megkülönböztető jeggyel egy jobb házimozi-berendezéshez képest. És hogy ez a jegy elég sok ember számára fontos-e annyira, hogy sok pénzt is kifizessen érte.

(Kép: Flickr/Franz Xaver/Austin Alexander2010/Paul Sableman/Cineversum/Jim Griffin)


Itt tart ma a szexipar, nézz körül a Vágyaim.hu-nál, milyenek 2024-ben az okos-szexeszközök!
A Marketplace sem mentes a csalóktól - a megoldás az adásvételi szerződés
A Marketplace sem mentes a csalóktól - a megoldás az adásvételi szerződés
Az internetes kereskedelem széles termékpalettájával és az egyre kedvezőbb ajánlatok térnyerésével egyre csak nő az online vásárlások száma. Ezzel párhuzamosan a vásárlásokat érintő csalások és visszaélések száma is egyre gyakoribbnak bizonyul. A megoldás a megfelelő körültekintés és a tájékozódás. Nagyban növeli a vásárlás biztonságát a piactereken az adásvételi szerződés készítése, amelyet a Szerzivel ma már könnyen és egyszerűen elkészíthet otthonról.
Még meg sem jelent, de máris komoly konkurenciát kapott az OpenAI csodaszámba menő videógenerátora
Még meg sem jelent, de máris komoly konkurenciát kapott az OpenAI csodaszámba menő videógenerátora
A Kuaishou nevű cég generatív mesterséges intelligenciája a Sorához hasonló minőségű videókat készít a beírt parancsok alapján, ráadásul korlátozottan már a nagyközönség számára is elérhető - igaz, egyelőre csak Kínában.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.