"A zenehallgatás sosem volt annyira fontos és elterjedt, mint az elmúlt időszakban. Az, hogy elkülönítünk időt a zenére, hozzájárul ahhoz, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben" - mondta el Ed Krouse, a Sonos termékalkotási igazgatója a Rakétának tartott bemutató elején. A szakember a csapatával két és fél éven át dolgozott a most bemutatott Era 100-on és 300-on. Elmondása szerint azért kezdtek bele a termékfejlesztésbe, mert a technológiai fejlődés olyan hangzást tesz lehetővé, amelyet korábban lehetetlen lett volna így megvalósítani. A térbeli hangzás, mint a Dolby Atmos, vagy az Apple Spatial Audio technológiája ugyanis nehezen lett volna elképzelhető egyetlen hangszóró segítségével. Korábban a Sonosnál csak az újabb soundbarok voltak arra képesek, hogy ne csak a közönséget körben körülvéve, hanem bárhol a térben, akár magasan is el tudjanak helyezni hangforrásokat.
Márpedig Krouse szerint a sztereó óta nem volt ekkora szintlépés a zenehallgatásban és a filmek hangtechnikájában.
Kiemelte, hogy az idei Grammy-díjazottak között hatalmas többsége van az Atmos-ban kevert daloknak és lemezeknek, világszerte már többszáz stúdióban tudnak így dolgozni. Amikor megkérdeztük, hogy valóban ekkora-e a változás, nem csak a marketingesek végezték-e jól a dolgukat, akkor Ed Krouse bevallotta, hogy eleinte ő is szkeptikus volt. Elmesélte, hogy vannak olyan bakelitek a gyűjteményében, amelyek a sztereó hajnalán készültek, és érződik, hogy önkényes, indokolatlan játék bennük a kétirányú hangzás. Manny Marroquin hangmérnök viszont meggyőzte őt: a korábban Whitney Houstonnal, 2Pac-kel, Pinkkel, Kanye Westtel és Rihannával is dolgozó szakember szerint a hagyományos sztereó keverésnél olyan, mintha egy dobozkába helyeznénk el plüssmacikat, de ahhoz, hogy egyre több férjen a dobozba, összébb kell nyomni a már bent lévőket. Ezzel szemben a térbeli hangzásnál sokkal több helyen lehetnek a hangszereink, hangforrásaink, mindegyik megkaphatja a neki járó teret. Ehhez a kétszázezer forintos Era 300-nak hat meghajtóra van szüksége, amelyek nem csak balra, jobbra és előre, hanem felfelé is irányítják a hangot. Így egy soundbarral, egy mélyládával és két Era 300-zal 7.1.4-es Dolby Atmos hangzást kaphatunk a nappalinkban - ha van rá közel egymillió forintunk.
A száztizenötezer forintos Era 100-at ezzel szemben könnyebb úgy elképzelni, mint az eddigi legnépszerűbb Sonos hangszóró, a One felfrissített változatát. Krouse szerint lényegesen komolyabb basszust tud a szinte változatlan méretű hangfal, illetve, mivel bele tudtak szuszakolni még egy magas hang sugárzót, önmagában is képes sztereó hangzást biztosítani. Igaz, kérdésünkre a mérnök bevallotta, hogy két, különálló egységgel azért nem tudja felvenni a versenyt.
Mindkét hangszóróra igaz, hogy WiFi 6-kompatibilisek, USB-C bemenettel rendelkeznek, amelyhez Ethernet- vagy jack-átalakítót csatlakoztathatunk, valamint egy gombbal teljesen áramtalaníthatjuk a mikrofonjaikat. Hiába a Bluetooth-technológia hiányosságai, a Sonos beadta a derekát, és a wifi mellett így is csatlakoztathatunk készülékeket a hangszóróinkhoz, illetve a szobához alkalmazkodó hangzás a Quicktune-nal már az Android-tulajdonosoknak is elérhető. Az Era 300-at és 100-at március 28-tól lehet megvásárolni világszerte.
(Fotó: Sonos)