Az ötven szövetségi állam közül már most több mint egy tucatban illegális vagy erősen korlátozott az eljárás, és ezeket továbbiak követhetik, így a bírósági döntés után a sajtó és az érintettek is azonnal feltették a kérdést: milyen digitális eszközök, szolgáltatások árulhatják el az abortusz iránt érdeklődőket vagy a beavatkozáson átesetteket? A Google múlt hét végén bejelentette, hogy
automatikusan törölni fogják az egészségüggyel kapcsolatos helymeghatározási adatokat.
A The Verge-ön olvasható hír szerint mostantól "röviddel a látogatás után" eltávolítják a helymeghatározási előzmények közül az abortuszklinikákat, a termékenységi rendelőket, a családon belüli erőszak áldozatait és a függőket segítő központokat, de a plasztikai sebészeteket is. Amennyiben a hatóságok szükségesnek látnák, és bírósági engedélyt szereznének, a cégnek át kellene adnia az adott felhasználók ilyen információit. A Google blogposztja emlékeztet: alapértelmezetten kikapcsolják a helyadatok rögzítését, de ha valaki szeretné ellenőrizni, illetve átállítani ezt, annak ez a magyar nyelvű súgó segít. A Google-höz tartozó Fitbit pedig, amely egészségügyi adatokat naplóz, mostantól lehetővé fogja tenni, hogy a menstruációival kapcsolatos információkat egyszerűen, egyben törölhessék a nők. Az ehhez hasonló alkalmazások lehetséges veszélyeire sokan hívták fel a figyelmet az elmúlt hetekben.
A legismertebb közösségi vállalat, a Meta, amelyhez a Facebook és az Instagram tartozik, elsősorban a tartalmak moderálása terén találkozik kihívásokkal a bíróság döntése után. Voltak felhasználók, akik az államukban kapható abortusz-tablettákat ajánlották fel azoknak, akik a tiltást bevezető területen laknak - de a közösségi oldalnál úgy döntöttek, hogy ez a szabályaikba ütközik, mert a platformon "semmilyen gyógyszert nem lehet adni, venni, ajándékozni vagy adományozni". Voltak olyan bejegyzések, amelyek ezeknek az elérhetőségéről írtak, és szintén letörölték azokat - de a cég szóvivői belátták, hogy ez tévedésből történt. A Meta saját "legfelsőbb bírósága" szinte biztos, hogy meg fogja vizsgálni, hogy hol érdemes meghúznia a határt Mark Zuckerbergéknek.
A Google-höz és a Metához hasonlóan a legtöbb digitális szolgáltatás, az online piacterektől a fórumokon át a különböző egészségügyi és egyéb alkalmazásokig, a közeljövőben ki kell, hogy találja, hogy mivel segíti a felhasználóit úgy, hogy közben ne sodorja őket veszélybe. Akár egészségügyi, akár jogi értelemben.
(Borítókép: Irfan Khan / Los Angeles Times via Getty Images)