A második világháborúban a VIIC-típusú tengeralattjárók adták a német tengeralattjáróflotta gerincét, 1940 és 1945 között összesen 568 darab ilyen tengeralattjáró készült. A szóban forgó hajó, az U-1206 769 tonnát nyomott, és két elektromos motor hajtotta, amelyeknek az akkumulátorait két Germaniawerft F46 dízelmotorral töltötték menet közben (ennek később még lesz jelentősége).
Az 1943-ban vízre bocsátott tengeralattjárónak volt még egy sajátossága is, mégpedig hogy már a legmodernebb, légkamrás ürítésű vécékkel szerelték fel, ami nagy előrelépés volt az addigiakhoz képest: a régebbi német tengeralattjárókon a vécé tartalmát a szennyvízzel együtt közvetlenül a tengerbe engedték, amihez viszont elengedhetetlen volt, hogy a hajóban uralkodó nyomás nagyobb legyen, mint a kinti nyomás. Vagyis a szmöttyöt csak a vízfelszín közelében lehetett kiengedni, így azt egészen addig a fedélzeten tárolták, amíg a tengeralattjáró fel nem emelkedett.
Az új vécékialakításnál a szennyvíz ezzel szemben egy hermetikusan lezárható légzsilipbe került, ami nyomás alá helyezve kilőtte a tengerbe a mellékhelyiség tartalmát. Ezzel a U-boatok technikailag fényévekkel előzték más országok tengeralattjáróit, amik a szennyvíz tárolására külön tartályokat használtak, amik nagyobbá és nehezebbé tették a hajókat.
Az új vécének volt még egy sajátossága, mégpedig hogy borzasztóan bonyolult volt kezelni, így a hajókon szolgált egy ember, akinek semmi más dolga nem volt, mint hogy "lehúzza" a vécét, és akit a legénység frappánsan szaros emberként emlegetett.
Az U-1206 április 6-án futott ki a norvégiai Kristiansandból, fedélzetén a mindössze 27 éves Karl-Adolf Schlitt kapitánnyal és másik 49 tengerésszel. A hajó a brit partok felé vette az irányt, ahol tíz nappal később (egyébként pont a kapitány születésnapján) elsüllyedt, ezzel pedig ez lett az egyik utolsó német tengeralattjáró, ami a második világháború során a tenger fenekén végezte.
A tragédiában viszont a legénységből mindössze négyen vesztették életüket, és egyikük sem közvetlenül a tengeralattjáró elsüllyedése miatt.
Hogy mi történt pontosan, talán soha nem fog kiderülni, mindenesetre a TodayIFoundOut szerint két különböző verzióról lehet tudni, és mindkettőben kulcsszerepet játszik a vécé.
Bárhogy is történt, két dolog biztos: az U-boat dízelmotorjai nem működtek, a hajótestbe betörő víz pedig egyenesen ráfolyt a pont a vécészekció alatt elhelyezett akkumulátorokra, amelyekből a sós víz hatására klórgáz szabadult fel. Schlittnek nem volt más választása: kénytelen volt elrendelni az emelkedést. A birt haditengerészet természetesen gyorsan kiszúrta a skót partoktól alig néhány mérföldnyire veszteglő tengeralattjárót, és riadóztatták a légierőt. Az egyik tengerész akkor halt meg, amikor a brit repülőgépek megtámadták a magatehetetlenül hánykolódó hajót, ezek után pedig Schlitt az U-boat elsüllyesztése mellett döntött, majd a legénységgel együtt mentőcsónakokban a part felé vette az irányt. A háborgó tenger és a meredek part viszont további három tengerész életét követelte, bár a körülményeket figyelembe véve így is kész csoda, hogy az ötvenfős legénységből 46-an túlélték az eseményeket.
Bár a kapitány felírta a tengeralattjáró pontos koordinátáit, az U-1206-ot hosszú ideig nem találták meg, míg az 1970-es évek közepén a British Petrol munkatársai rá nem akadtak a roncsokra, 12 mérföldre a skóciai Cruden Baytől. Ami Schlittet illeti, az élete hátralevő része elég szerencsésen alakult: előbb megválasztották Oldenburg in Holstein kerületi vezetőjének, később pedig a Kieler Nachrichten című újság lapigazgatója lett. 2009. április 6-án halt meg, kilencvenéves korában.
(Forrás: TodayIFoundOut, Wired, Wikipedia 1, 2, Fotó: Getty, Wikimedia Commons)