Két hónapja, július közepén még arról írtunk a Rakétán, hogy Elon Musk azt kéri, "legyen paranoid", aki a full self-driving (FSD) rendszer akkor aktuális, kilencedik béta verzióját használja. "Rosszul dönthet, a legrosszabbkor" - figyelmeztetett a program. Augusztus végén a 9.2-es verzióról Musk annyit írt, hogy "szvsz nem remek", de hozzátette, hogy az Autopilot / MI csapatuk folyamatosan dolgozik azon, hogy fejlődjön a régóta várt szoftver. Ennek jegyében szeptember elején már ott tartottak, hogy a tízes verzióról megígérték: miután néhány hétig szűk körben finomhangolják azt, meg fog jelenni egy "publikus béta gomb" azoknál, akik fizettek az FSD jövőbeni használatáért.
Most azonban az Electrek azt írja, hogy Musk feltételekhez köti a megoldás aktiválását. A cégvezető ugyanis a Twitteren kijelentette: "A béta gomb engedélyt fog kérni a vezetői magatartás értékelésére, a Tesla biztosítási kalkulátorának használatával. Ha a vezetői magatartás hét napon keresztül jó, biztosítjuk a béta hozzáférést". A cég ugyanis biztosítást is kínál kaliforniai ügyfeleinek, igaz, ott nem az egyes sofőrök biztosítási díjának a megállapításához használják az autók telemetriai adatait, hanem az általános díjszabásuk kialakításához.
Ez a feltétel azért tűnhet aggályosnak, mert az FSD-ért jelenleg tízezer dollárt, vagyis körülbelül hárommillió forintot kér a cég; egy ekkora összeg kifizetése után biztosan rossz érzés lehet, ha az embert elutasítja a szoftver. Ugyanakkor érthetőnek tűnik, hogy a rendszer trenírozása alatt azt szeretnék, hogy minél megbízhatóbb sofőröktől tanuljon a program. Emellett szokás szerint fontos megjegyezni, hogy a hangzatos név ellenére a "teljes önvezetés" egy kettes szintű vezetéstámogató rendszert takar a cégnél; olvasgatni vagy aludni csak a négyes illetve ötös szinteken tud majd a sofőr. A weboldalukon hangsúlyozzák is, hogy a rendszerek egy "teljesen figyelmes sofőrt feltételeznek, akinek a keze a kormányon van, és készen áll arra, hogy átvegye az irányítást", illetve "ugyan ezek a képességek egyre fejlettebbek lesznek az idő múlásával, de a jelenlegi funkciók nem teszik autonómmá a járművet".
(Borítókép: Kai Eckhardt/picture alliance via Getty Images)