A THC-nál harmincszor erősebb vegyületet nyertek a kannabiszból

2020 / 01 / 13 / Felkai Ádám
A THC-nál harmincszor erősebb vegyületet nyertek a kannabiszból
A hasznos kender (cannabis sativa) több száz vegyületet termel, de eddig úgy tudtuk, hogy közülük mindössze egy, a THC rendelkezik „bódító” hatással. Egy új kutatás viszont két új, hasonló tulajdonságokkal rendelkező anyagot is talált.

Az első molekula, a THCP harmincszor potensebb a THC-nál. Hogy ez mit jelent abban az esetben, ha mondjuk elszívjuk a növényt, az jó kérdés, a tudósok ezt mindenesetre úgy értik, hogy egerekben már kisebb adagokban is aktívabbnak tűnt a THC-nál. A másik vegyület a CBDP, amely a CBD-hez hasonlít. A CBD a THC-val ellentétben nem pszichoaktív, és Európában például bizonyos fájdalomcsillapítókban engedélyezett.

A felfedezés, amelyet a Scientific Reports-ban publikáltak, több kérdésre is választ adhat. Ezek közül a kevésbé tudományos, hogy miért van különbség egyes marihuánakeverékek minősége közt. Ám emellett az eredmény hasznos lehet a gyógyászati célú felhasználással kapcsolatban is.

A kannabinoidok a kannabiszban található olyan anyagok, amelyek az emberi szervezet endokannabinoidjaira hasonlítanak. Az endokannabinoid rendszer számtalan módon hat a fiziológiánkra, többek közt részt vesznek az étvágy, a szexuális viselkedés, sőt testünk hőszabályozásában is. A kannabinoidok az endokannabinoid rendszeren keresztül fejtik ki hatásuk – és ennek a felfedezésnek a hatására fordult a tudományos érdeklődés ennek a növénynek az irányába.

A legtöbb kannabinoid azonban roppant kis mennyiségben van jelen a növényben. A THCV kannabinoid például a glükózszint beállításában vesz részt, így szerepe lehet az elhízás kezelésében, de akár a cukorbetegség kúrálásban is. Ám természetes módon olyan alacsony mennyiség fordul elő belőle a kannabiszban, hogy a cukorbetegséget garantáltan nem előzi meg, ha elszívunk néhány spanglit.

A most felfedezett THCP és CBDP szintén kis mennyiségben fordult elő, a tudósok tömegspektrométerrel mutatták ki az olasz hadsereg saját termesztésű FM2 kannabisz palántájából. A kutatók most a felfedezett vegyület tulajdonságait, például a CBDP gyulladáscsökkentő hatását vizsgálják.

Ez a szájon át szedhető gyógyszer az Ozempicnél is hatásosabb fogyasztószer lehet
A kísérlet során három hónap alatt a résztvevők dupla akkora testsúlytól szabadultak meg, mintha Ozempicet szedtek volna. Ráadásul az amycretin szájon át bevehető tabletta.