A Titanic kapitánya túlélhette a katasztrófát

2021 / 07 / 18 / Perei Dóra
A Titanic kapitánya túlélhette a katasztrófát
1912. április tizennégy, este tizenegy óra negyven perc. Az egykor elsüllyeszthetetlennek hitt Titanic legénységének egyik tagja úszó jéghegyre lett figyelmes, és megkongatta a vészharangot. Hogy mi történt ezután, mindenki tudja. De mi történt a hajó kapitányával, Edward John Smith-szel, akinek holtteste sohasem került elő? Rengeteg mendemonda és – egymással meglehetősen ellentmondásos – beszámoló kering erről, a History cikke alapján összegyűjtöttük a legkülönlegesebbeket.  

Nem pont ilyen búcsút képzelt el

Edward John Smith Staffordshireben született, több mint negyven éves tengeri szolgálattal büszkélkedhetett, és 1887 óta szolgált kapitányként. A Titanic katasztrófájakor hatvankettedik életévében járó Smith egyike volt a világ legtapasztaltabb hajósainak: egykor az Olympic óriásgőzös legénységét irányította, mely 1911-ben súlyos sérüléseket szenvedett, amikor összeütközött egy brit hadihajóval. A baleset felelőse Smith volt, aki ezután úgy döntött leteszi a lantot, és nyugdíjba vonul. A Titanic első útja lett volna a kapitány utolsó szolgálata, mielőtt végleg búcsút vesz örök szerelmétől, a tengertől.

Eleinte úgy tűnt, hogy a jéghegy nem okozott akkora kárt a Titanicban, ami az elsüllyedéséhez vezetett volna: amikor a hajótest nekiütközött, a fedélzeten tartózkodók az egészből mindössze enyhe rázkódást észleltek, Joseph G. Boxhall negyedik tiszt pedig egy gyors ellenőrzést követően úgy látta, hogy a hajót nem érte komolyabb sérülés. Thomas Andrews, a Titanic tervezője azonban hamarosan jóval borúsabb hírekkel szolgált: a jéghegy végigsúrolta a hajó jobb oldalát, a keletkezett repedéseken keresztül pedig a tizenhat vízzáró rekeszből legalább ötöt elöntött a víz. Ha ez maximum négy rekesszel történik, akkor a Titanic még a felszínen maradhatott volna, öt rekesznél azonban a katasztrófa elkerülhetetlen. A feljegyzések szerint nagyjából éjfél lehetett, amikor Andrews közölte a kapitánnyal, hogy a hajónak legfeljebb másfél órája lehet hátra.

Képtelen volt tisztán gondolkodni

Az információk hallatán Smith tudta, hogy haladéktalanul cselekednie kell, már csak azt kellett kitalálnia hogyan. A fedélzeten ugyanis összesen húsz mentőcsónak volt, ami a Titanic kétezer-kétszáz utasának maximum felét menthette meg. A legénység aztán hamarosan, valahol a távolban megpillantotta egy másik hajó fényeit, éjfél után öt perccel a kapitány kiadta a parancsot a mentőcsónakok vízbe helyezésére, tíz perccel később pedig a távírász leadta a vészjelzést. Az idegen hajó azonban nem válaszolt, egyedül a Carpathia gőzös vette a jelzést, és el is indult a Titanic megmentésére. A probléma az volt, hogy a járművek kilencven kilométerre, mintegy négyórányi távolságra voltak egymástól.

Az idő homokórája azonban vészesen pörgött, Smith pedig továbbra is azzal volt elfoglalva, hogy felhívja magukra a közelben lévő rejtélyes hajó figyelmét. Hajnali háromnegyed egykor elrendelte a vészjelző rakéták fellövését, reménykedve, hogy ezt már észreveszik. A Californian gőzösön tartózkodók – mint később kiderült – valóban észlelték a vészjelzéseket, csak éppen nem értették a jelentésüket, a rádiós pedig aludt, ezért nem észlelte azokat.

Ez idő tájt kezdődött az első utasok mentőcsónakba ültetése is – noha Smith már jóval korábban elrendelte a csónakok vízbe eresztését, negyven percen keresztül egyetlen utast sem engedtek beülni. A kapitány azt ugyanis elfelejtette, hogy először parancsot kellett volna adnia a hajó elhagyására, és csak akkor eszmélt rá, hogy előbb a nőket és a gyerekeket kell leengedni, miután Charles Lightoller másodtiszt figyelmeztette erre. Azon az éjszakán nem ez volt az egyetlen hasonló eset, melyekből a történészek arra következtetnek, hogy

a kapitány traumatikus állapotba került, emiatt nem volt képes tiszta fejjel, összeszedetten gondolkodni.

Példának okáért összetévesztette az Olympic és a Titanic felépítését, és elrendelte, hogy a tágas fedélzet helyett a sétafedélzetről szálljanak be az utasok a mentőcsónakokba, holott az utóbbi – az Olympic sétafedélzetével ellentétben – részben le volt zárva.

A végsőkig dacolt az elkerülhetetlennel

Hogy végül mi történt a kapitánnyal, rejtély. A történészek szerint az utolsó pillanatig reménykedett benne, hogy az észlelt titokzatos hajó végül megmentésükre siet: állítólag újra és újra visszatért a távírászokhoz, míg végül két óra körül felmentette őket, mondván, mentsék az életüket. A visszaemlékezések alapján Smith próbálta azt a látszatot kelteni az utasok előtt, hogy különösebben nem rendítették meg a történtek, a legénységnek azonban feltűnt, hogy nincs a helyzet magaslatán – egyikük például egy levélben azt írta, a kapitány észrevehetően izgatott volt, ekkor már sejteni lehetett a hajó tragikus sorsát.

Éjjel két óra húsz perckor a Titanic végleg elsüllyedt, Smith kapitány sorsa azonban máig tisztázatlan. A korai beszámolók közül több is azt állítja, hogy főbe lőtte magát még a hajó elmerülése előtt, a történészek szerint azonban ezek a híresztelések inkább szenzációhajhász álhírek, mintsem valós tények. Jóval több szemtanú állította, hogy a kapitány a hajóhídról a tengerbe vetette magát, de az a mendemonda is elterjedt, miszerint egy hullám vízbe lökte, majd úszva elindult a Titanic után.

Az egyik tengerész, Harry Senior elmondása szerint Smith egy csecsemővel a kezében leugrott a fedélzetről, majd miután biztonságba helyezte a kicsit az egyik mentőcsónakban, továbbúszott a tengerben. Mindeközben azt kiabálta, hogy a jó kapitány a hajóval együtt száll a hullámsírba. Megint más szemtanúk szerint Smith feltűnt az egyik mentőcsónak közelében, de mikor látta, hogy a felborult csónak már tele van menekülőkkel, inkább megfordult és elúszott.

Túlélhette a katasztrófát?

Sokak szerint Smith valójában élve megúszta a szerencsétlenséget. Egy befolyásos baltimore-i üzletember és volt tengerésztiszt, Peter Pryal, aki korábban Smith beosztottja volt váltig állította, hogy

három hónappal a Titanic katasztrófája után többször is belefutott egykori ismerősébe a városban.

Pryal – aki egyébként az orvosok szerin teljesen beszámítható volt – állítása szerint először véletlenül futott bele a halottnak hitt kapitánnyal, majd néhány nappal később szándékosan visszatért ugyanarra a helyre, hátha ismét találkoznak. Egy óra várakozás után Smith tényleg felbukkant. Pryal ekkor a hogyléte felől érdeklődött, amit megköszönt és azt felelte, kiválóan, ám aztán udvariasan megkérte egykori tiszttársát, ne tartsa fel, ugyanis fontos elintézni valója van. Pryal a vasútállomásig követte a kapitányt, aki felszállt egy Washingtonba tartó vonatra. Amikor a kapitány megpillantotta az üzletembert, mosolyogva búcsút intett neki, és megkérte: „legyen jó, amíg újra találkoznak.”

Jóval később, 1940-ben a Life magazin számolt be egy titokzatos remetéről, aki pár évet az Ohio állambeli Limában töltött, és a helyiek csak Néma Smithként ismerték. Az 1915-ben elhunyt férfi személyleírása tökéletesen megegyezett a Titanic kapitányának jellemzésével, testét pedig a tengerészekre jellemzően tetoválások borították. A riporter azonban tévútra tévedt az illetőt halála után Michael McKenna néven azonosította a helyi lap, ez a cikk azonban valamiért nem jutott az újságíró tudomására.

Ma sem egyértelmű, hogy Smith hős, vagy bűnös volt

Edward Smith kapitányt a korabeli sajtó hősként ünnepelte, leginkább azért, mert a hajójával együtt hősi halált halt, legyőzhetetlen parancsnok alakját látták benne. (Még szobrot is emeltek a tiszteletére.) A tragédia utáni vizsgálatokból azonban egy teljesen más karakter képe bontakozik ki, aki sorozatos rossz döntéseivel hozzájárult a Titanic elsüllyedéséhez. Nem törődött különösebben a jégheggyel, nem rendelt el lassítást, noha a hajó indulásakor pontosan tudta, hogy kevés a mentőcsónak, ha netán baleset történne, a mentéskor pedig útjára bocsátotta a félig megtelt csónakokat is. A későbbi vizsgálatok mindennek ellenére feloldozták a kapitányt, aki szerintük ballépései ellenére is mindent megtett a lehető legtöbb utas megmentéséért, és bátran szembenézett a halállal.

(Források: History, BBC, The Guardian, fotók: Getty Images Hungary)


Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Donald Trump alelnök-jelöltje, J. D. Vance, és a legvalószínűbb demokrata elnökjelölt, Kamala Harris sem lenne könnyű ellenfél a Szilícium-völgy nagyvállalatainak.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.