Az OceanGate Expeditions cég rendszeres szervez a Titanic roncsához tartó expedíciókat, amelyre nem kutatókat, hanem civileket visznek magukkal. A túra keretében a kanadai Új-Fundland egyik településéről, St John's-ból indulnak a résztvevők a Polar Prince hajóval, majd egy apró merülőegységben, a Titanban folytatják útjukat egészen a célhelyszínig. A Titanic maradványai 3800 méteres mélységben fekszenek, a jármű pedig egészen közel kerül a roncshoz, hogy a Titan utasai jól meg tudják figyelni a legendás hajó megmaradt részeit. Maga az ereszkedés és a visszafelé tartó út is két órát vesz igénybe, emellett még néhány órát jelent a roncsok megfigyelése és az utazás. A teljes túra 250 000 dollárba (85,5 millió forint) kerül fejenként.
Mialatt a merülőegység a vízben tartózkodik, kommunikációs kapcsolatot tart fenn a szállítóhajóval, de nem csak azért, hogy adatokat küldjön. A kapcsolat létfontosságú a Titan számára, mivel a jármű félig-meddig "vakon" merül, az irányítása főként a hajóról történik. A fedélzetén természetesen több kamera, szonár és egy lézeres szkenner is helyet kapott, valamint nagyerejű fényforrások, amelyek kellő megvilágítást nyújtanak a roncsok megfigyeléséhez, de a merülőegység egyéb tekintetben minimalista, a benne utazók például a nem ülésekben, hanem a padlón ülnek és csak egy, viszonylag kis méretű ablakon át látnak ki az óceánra. A jármű 670 cm x 280 cm x 250 cm-es nagyságú belső tere öt fő befogadására alkalmas, 685 kilogramm a teherbírása, négy elektromos hajtóművel van felszerelve és maximálisan 4000 méterig tud merülni. Az OceanGate Expeditions leírása szerint az egység egyik legnagyobb újítása az RTM (real-time hull health monitoring), ami a jármű állapotának monitorozását végzi merülés közben, így egy plusz biztonsági funkciót jelent az expedíciók alatt.
A Titan a Polar Prince-hez közel néhány percenként jeleket küld a hajónak, mellett szöveges üzenetekben kommunikál a pozíciójával kapcsolatban, amit GPS híján (a Titanon nincs GPS), a hajó személyzete közöl a járművel. A kommunikációs kapcsolat a vasárnap induló túra alatt azonban elveszett, a merülés megkezdése utáni körülbelül egy óra 45 perc környékén. A CNN beszámolója szerint a helyi partiőrség képviselője hétfőn úgy nyilatkozott, hogy tekintve a rendelkezésre álló oxigén mennyiségét körülbelül péntekig van idejük megtalálni a Titant, de a távoli lokáció és a helyi, ködös időjárási viszonyok nem könnyítik meg a mentési munkát. A BBC leírása szerint két repülőgéppel, tengeralattjáróval és szonárokkal kutatnak a merülőegység után. A Titan lehetséges, hogy már nincs a mélyben, mivel a beépített biztonsági rendszere miatt, valamilyen hibát érzékelve, a felszínre úszik, de az utasai ekkor sem tudnak kiszállni belőle, mivel a jármű kívülről 17 ponton van szorosan lezárva és csak kívülről lehet kinyitni.
— OceanGate Expeditions (@OceanGateExped) June 19, 2023
Egy korábbi alkalommal már történt hasonló malőr: tavaly is elveszett a kommunikációs kapcsolat a hajó és a Titan között, azon az úton a CBS újságírója, David Pogue is részt vett. A probléma azonban abban az esetben hamarabb megoldódott és két óra után helyreállt a kapcsolat.
You may remember that the @OceanGateExped sub to the #Titanic got lost for a few hours LAST summer, too, when I was aboard…Here’s the relevant part of that story. https://t.co/7FhcMs0oeH pic.twitter.com/ClaNg5nzj8
— David Pogue (@Pogue) June 19, 2023
(Fotó: OceanGate Expeditions)