A Toyota a világ egyik legnagyobb autógyártója, de az elmúlt időkben új útra lépett és a mobilitás más formáival is egyre intenzívebben foglalkozik, valamint a robotizáció területén is aktív fejlesztéseket végez. A cég gyakran hangoztatott jelszava szerint a fejlesztések nem csak gyakorlatias célokat segítenek elő, hanem az emberek boldogságát is és ennek az elképzelésnek a jegyében épül a Toyota egyedi kísérleti városa, Woven City is.
Woven City a koncepció szerint egy élő laboratórium lesz, ahol a lakosokon, illetve a segítségükkel tesztelik a legújabb technológiai megoldásokat, amelyeket azután a visszajelzéseknek megfelelően finomítanak, szükség esetén módosítanak, majd kereskedelmi forgalomba bocsátanak. A település annyiban tér el egy "hagyományos" okosváros terveitől, hogy a cég az élet minden területére kiható módon szabályozza és kapcsolja össze az emberek tevékenységeit úgy, hogy - legalábbis a szlogen alapján - az itt élők érzelmi jólétét is prioritásként kezeli.
A városról kiadott legújabb koncepcióvideó betekintést enged Woven City mindennapjaiba, de csak egy-egy pillanat erejéig, az mindenesetre a rövid animációkól is kiderül, hogy a városban megtalálható lesz minden összetevő, ami a modern urbánus életmód kényelmét segíti elő, a házhoz szállítást végző robotoktól kezdve a mikromobilitási eszközökön át az elektromos/hidrogén meghajtású járművekig. A lakók hordozható és cserélhető hidrogéntartályokkal tudják majd fedezni a háztartás energiaigényét, de használhatják akár az elektromos autójukat is a ház berendezéseinek működtetésére, mikor a nap végén hazaérnek.
A város területének előkészítése 2021-ben, az építkezés első fázisa 2022 novemberében kezdődött el és előreláthatólag 2024 nyarára fejeződik be. Ezután, 2025-ben, Woven City megnyitja kapuit és az első tesztidőszak kezdetét veszi, amely során még csak 360 lakója lesz a városnak. Később közel 2000 ember éli majd életét a kísérleti telepen, ahol egyre fejlődő okosmegoldások, az NTT Corporation segítségével kiépített IoT rendszerek, föld alatti közlekedési infrastruktúra és Nissin Food Products együttműködésével készülő egészséges élelmiszerek járulnak hozzá az emberek elégedettségéhez. A Toyota a folyamatosan gyűjtött adatok felhasználásával optimalizálja a lakosoknak kínált szolgáltatásokat, ezen alapul majd például a teljes mértékben személyre szabott napi menük (Complete Nutrition Meals) megtervezése is.
"Woven City-vel a Toyota a mobilitási céggé való átalakulását célozza"
- írja a cég a projekttel kapcsolatban, hozzátéve, hogy a mobilitás definíciójának kiterjesztésével egyre emberközpontúbbá szeretnék tenni azt.
(Fotó: Toyota)