A világ legnagyobb felbontású digitális fényképezőgépével 25 kilométerről le lehetne fényképezni egy golflabdát

2020 / 09 / 14 / Bobák Áron
A 3200 megapixeles fényképezőgép a Vera C. Rubin csillagvizsgálóhoz készült, és akkora lesz, mint egy szabadidő-autó.

Bár az eszköz összeszerelése még hátra van, ez nem akadályozta meg a kaliforniai SLAC nemzeti laboratórium munkatársait abban, hogy élesben is kipróbálják, hogy mit tud a kamera fókuszsíkja, vagyis az a rendszer, ami egy pontba gyűjti össze a fényeket, majd azokat digitális jelekké alakítja. A Legacy Survey of Time and Space (LSST) névre keresztelt kamera esetében ez 0,6 méter széles, és 189 szenzorral van felszerelve, a teszthez pedig egy brokkolit fényképeztek le vele, aminek struktúrált felülete tökéletes fotóalanynak bizonyult.

Az elkészült kép annyira hatalmas, hogy ha teljes méretben akarnák megjeleníteni, ahhoz 378 darab 4K-s felbontású tévére lenne szükség, így az LSST kamerával akár 25 kilométeres távolságból is le lehetne fotózni egy golflabdát. Magyarul a Gellért-hegyen állva le tudnánk fotózni vele egy négy centiméter széles tárgyat, ami Gödöllőn van.

A tervek szerint a fényképezőgép összeszerelése után jövőre fogják elvégezni az utolsó teszteket, mielőtt az LSST-t Chilébe szállítanák, ahol a most épülő Vera C. Rubin obszervatóriumban helyezik majd el. A csillagvizsgáló, ami a 3,2 millió pixeles kamera mellett egy 8,4 méter széles tükörrel lesz felszerelve, tíz éven keresztül fogja megfigyelni a déli égboltot, amelynek keretében három naponta készít majd egy felvételt a világűrről.

Stephen Ritz, az LSST kamera egyik fejlesztője elmondta, hogy az LSST-projekt nagyon hasznos új információkkal szolgálhat majd a galaxisok fejlődéséről, és a segítségével képesek lesznek tesztelni a sötét anyagról és a sötét energiáról alkotott teóriákat is. A csillagvizsgáló emellett hatékony segítséget fog nyújtani a Naprendszerben található kisebb objektumok, például a Föld közeli aszteroidák feltérképezésében, de új információkat szolgáltathat a Tejútrendszerről, és az olyan csillagászati eseményekről is, mint a szupernóvák vagy a gammakitörések.

(Live Science, New Atlas, Wikipedia)