A YouTube elkezdte agresszíven üldözni a hirdetésblokkolók használatát, de Brüsszel lassíthat az offenzíván

2023 / 11 / 09 / Pőcze Balázs
A YouTube elkezdte agresszíven üldözni a hirdetésblokkolók használatát, de Brüsszel lassíthat az offenzíván
A világ legismertebb videós platformja hónapokon át tesztelte az új rendszerét, amellyel vissza akarja szorítani a reklámokat kiszűrő programokat. Egy európai jogvédő szerint azonban ezek az erőfeszítések nem jogszerűek.

Egy hét sem telt el azóta, hogy elkezdtek látszani az első jelei a hirdetésblokkolók elleni egészpályás letámadásnak, máris csökkenhet az akció lendülete. A hirdetésblokkolók olyan szoftverek, amelyek ráveszik arra a YouTube-ot, hogy ugorja át a reklámokat - anélkül persze, hogy kifizetnénk a reklámmentes YouTube Premium többezer forintos havidíját. A nemrég bevezetett rendszer ellenőrzi, hogy az adott böngészőben fut-e ilyen program, majd figyelmezteti a felhasználót, hogy addig nem nézhet videókat, amíg nem kapcsolja ki azt. A 9to5Google-ön egy hete arról olvashattunk, hogy októberben rekordszámú internetező törölte le a hirdetésblokkolóját; akadt olyan fejlesztő, aki napi többtízezer felhasználóját látta távozni. Más programok gazdái rákérdeztek, hogy mi az oka a szoftverük törlésének, és a válasz kilencven százalékban a YouTube akciója volt.

A Google-höz tartozó platform ugyanis azt állítja, és a józan ész is azt sugallja, hogy megsérti a felhasználási feltételeit, aki hirdetésblokkolót használ.

Úgy tűnik azonban, hogy akadnak, akik nem látják ennyire fekete-fehéren az ügyet. A Wired cikke szerint Alexander Hanff adatvédelmi aktivista úgy gondolja, hogy az, ahogyan a YouTube ellenőrzi, hogy fut-e reklámblokkoló a számítógépünkön, nem jogszerű. Azzal érvel, hogy Európában védelem illeti meg a számítógépeken tárolt adatokat - és szerinte ez alá tartozik az a tény is, hogy fut-e azon blokkolóprogram, vagy sem. Szintén kérdés szerinte, hogy "feltétlenül szükséges-e" az ellenőrzés a YouTube működéséhez. Mindezt a német kalózpárt továbbította az Európai Bizottság felé, Hanff pedig az ír adatvédelmi biztosnál tett panaszt.

Ugyan a cikk szerint a platform felhasználási feltételei nem említik kifejezetten a hirdetésblokkolókat, de tiltják a rendszer részeinek "megkerülését vagy letiltását". Egy olyan időszakban, amikor más streaming szolgáltatók tűzzel-vassal irtják a jelszómegosztást, illetve vezetik be a reklámokkal megtűzdelt csomagjaikat, meglepő lenne, ha a YouTube nem tudna valahogy érvényt szerezni a követeléseinek. A kérdés csak az, hogy mi lesz az a módszer, ami technikailag lehetséges, és a jogászok szerint is elfogadható.

(Borítókép: Szabó Viktor/Unsplash)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Ez a Kickstarter projekt robotot csinál az okostelefonodból
Ez a Kickstarter projekt robotot csinál az okostelefonodból
A világban egyre inkább a személyes felhasználásra szabott konzumer technológiák nyernek teret, ebben a kategóriában egyre nehezebb újat alkotni. A LOOI robot úttörő asztali „társnak” tűnik, amely kihasználja az okostelefonok képességeit, hogy fokozott interaktivitást és egy csipetnyi újdonságot kínáljon.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.