Aktív vulkáni tevékenységet mértek a Vénuszon

2020 / 01 / 06 / Perei Dóra
Aktív vulkáni tevékenységet mértek a Vénuszon
Az USRA (Universities Space Research Association) több amerikai egyetem munkatársaival karöltve egy közös projekt keretében bizonyítékot találtak a Vénusz jelenkori aktív vulkáni működésére.

Eredményeiket a Science Advances szaklapban publikálták, Dr. Justin Filiberto, a kutatás vezetője pedig figyelemreméltónak tartja őket. Elvégre ha valóban aktív vulkáni tevékenység zajlik a Vénuszon, ez lehetővé teszi számukra a kőzetbolygók belső felépítésének átfogóbb megértését.

„Többek között feltérképezhetnénk a bolygók lehűlésének folyamatát, a Föld és a Vénusz aktív tűzhányóinak meglétét, vagy azt, hogy miért nincs ilyen a Marson. A jövőben pedig közvetlen bizonyítékokat szerezhetünk a Vénusz-expedíciók során, így például megpillanthatjuk a lávafolyásokat és felszíni változásokat.”

A NASA Magellan szondája már az 1990-es évek elején megállapította, hogy bizony a Vénusz nem szűkölködik vulkánokban és kiterjedt lávafolyásokban. A bolygó felderítése a 2000-es években folytatódott, ekkor az Európai Űrügynökség Venus Express nevű szondájának jóvoltából még többet megtudhattunk vulkanizmusáról azáltal, hogy infravörös spektroszkópos mérésekkel felmérte a Vénusz éjszakai oldalát.

Az USRA felvételei a Vénusz Idunn Mons nevű vulkánjáról.

Mivel az ásványok infravörös spektruma különbözik egymástól, hasonló mérésekkel kimutatható bizonyos ásványok jelenléte. Az új adatok mindemellett lehetővé tették a már átalakult és friss lávafolyások megkülönböztetését. Ami a kutatást illeti, a kulcselem az olivin, a bazalt egyik legfőbb összetevője volt, mivel az ásvány környezeti hatásokra adott lehetséges kémiai reakcióit az űrszonda műszere még a Vénusz sűrű szén-dioxid légkörén keresztül is felmérte. Ám a lávafolyások becsült kora mostanáig rejtély volt, ugyanis a kutatók nem tudhatták, milyen gyorsan alakul át a friss lávafolyások olivintartalma a Vénusz felszínén.

Dr. Filiberto csapata ezért laboratóriumban modellezte a Vénuszon uralkodó állapotokat, beleértve a bolygó légkörének forróságát, valamint megmérték, hogyan reagálnak az olivin mintái hasonló környezetre, milyen változások zajlanak le bennük eltérő hőmérsékleten és különböző időintervallumok elteltével. Kísérleteik során az olivin gyorsan reakcióba lépett a légkörrel, melynek hatására pár hét alatt vas-oxid réteg képződött rajta. A hasonló változások végbemenéséhez elég pár év, vagyis a Venus Express által észlelt mostani lávafolyások mindössze néhány éve keletkezhettek.

(Fotó: USRA, Pixabay)