Alakváltó mikrobotok szállítják a gyógyszert a rákos sejtekhez 2021 / 11 / 19 / Bobák Zsófia

Kínai kutatók olyan miniatűr robotokat állítottak elő hidrogélből, amelyek a környezetük pH-értékére reagálva változtatnak a formájukon, így alkalmasak arra, hogy az általuk szállított gyógyszert célzottan, a kijelölt helyen engedjék ki magukból. A hal, rák, vagy éppen pillangó alakú robotokat rövid időre vas-oxid nanorészecskéket tartalmazó oldatba helyezték, ez lehetővé tette, hogy utána mágnessel irányítsák őket, mivel a mikrobotok önállóan nem tudnak mozogni. Az elképzelés szerint a rák ollóiban, vagy a hal belsejében elhelyezett gyógyszer a rákos sejtek közvetlen közelében szabadul csak ki, mivel az itt található savasabb, alacsonyabb pH-értékű környezet hatására a hidrogél deformálódik. A koncepció bizonyítására a kutatók egy petricsészében próbálták ki a nanorobotok képességeit, amelyek a kellő helyen, vagyis alacsonyabb pH-értékű környezetben valóban kiengedték a hatóanyagokat és elpusztították a velük szomszédos sejteket. A tanulmányról beszámoló Amerikai Kémiai Társaság elmondása szerint a kutatók a kísérlettel egyelőre csak a módszer működőképességét demonstrálták, ahhoz, hogy a miniatűr halak valódi emberi vérerekben is tudjanak úszkálni, a mikrobotokat még sokkal kisebbre kell majd formálni. (Fotó: Jiawen Li et al, Videó: American Chemical Society)
Közel elpusztíthatatlan robotkezet igyekezett előállítani egy cég és sikerült is
Az elpusztíthatatlan persze csak a hétköznapi használat közbeni strapabírásra vonatkozik, nem a szélsőségesen extrém körülményekre, de kalapáccsal például lehet ütni a robotkezet, amit a Google DeepMindnak fejlesztettek.