Hiába adtak el az elmúlt évtizedben több mint kétmillió plug-in hibrid, illetve teljesen elektromos autót az országban, egyelőre mégis marginális volt a hatásuk az utakon lévő kétszázhetvenhatmillió személygépjárműhöz képest - írja az Ars Technica. Mindez az Argonne Nemzeti Laboratórium közel ötvenoldalas tanulmányából derül ki, amely a 2010 és 2021 között eladott elektromos könnyűgépjárművek hatását vizsgálja. A szervezet, amely az USA első nemzeti laboratóriuma, az amerikai Energiaügyi minisztérium alá tartozik, három és félezer dolgozója van, és évi több mint egymilliárd dollárból gazdálkodik.
A kutatók szerint 2021-ben mindössze 0,54 százalékkal csökkent az ország üzemanyag-fogyasztása a konnektorhoz csatlakoztatható elektromos autók (plug-in electric vehicle, PEV) hatására.
Az Argonne szerint két és félmilliárd gallon, vagyis körülbelül tízmilliárd liter benzint nem kellett így kiadni 2010 óta. Ha 2021-et nézzük, akkor az év során 690 millió gallon volt a megtakarítás, ami körülbelül kétnapnyi benzinfogyasztásnak felel meg az USA-ban. Ez arányaiban kevésnek tűnik, de persze ettől függetlenül egy lépés a bolygó fenntarthatóbb működése felé. Számításaikhoz a kutatók az átlagos amerikai autósok közlekedési szokásait vetítették a PEV-k tulajdonosaira, figyelembe véve az autópálya-használat és a városi közlekedés arányait is.
Vagyis az, hogy az USA könnyűgépjárműveinek az egy százaléka hibrid vagy elektromos, csak fél százaléknyi megtakarítást eredményez. Ugyanakkor az Argonne friss, októberi adatai alapján már a most értékesített új autók hét és fél százaléka PEV, ami az európai átlagnak csak az ötöde, de így is jóval szebb a jelenlegi aránynál. Idén több mint hétszázezer ilyen autót adtak el Amerikában, így a számuk már átlépte a hárommilliót. Ezzel együtt a szervezet szerint nem kell aggódni azért, hogy ez túl nagy terhet róna az elektromos hálózatra: mindössze 0,15 százalékát tette ki az USA áramfogyasztásnak az autók töltése.
(Borítókép: Sophie Jonas/Unsplash)