A 2016-ban alapított holland startup évek óta dolgozik a napelemekkel tölthető autó prototípusán, amelyet eddig Lightyear One néven reklámoztak, a szériaváltozat csütörtökön tartott bemutatóján viszont kiderült, hogy az autó Lightyear 0 néven kerül majd gyártásba. A négyajtós családi szedánt összesen öt négyzetméternyi napelem borítja, amelynek köszönhetően a fejlesztői szerint az autó ideális fényviszonyok mellett akár 70 kilométert is meg tud tenni naponta anélkül, hogy az akkumulátorait tölteni kéne.
Ha ez a hatótávolság nem elegendő, akkor természetesen arra is van lehetőség, hogy az autót a megszokott módon, hálózati töltővel vagy gyorstöltéssel hozzuk menetkész állapotba. Ebben az esetben a Lightyear 0 a gyári adatok szerint akár 560 kilométert is meg tud tenni 110 km/h-s sebességgel, kicsit spórolósabbra véve a tempót pedig a maximális hatótáv akár 625 kilométerig is feltornázható.
A Lightyear 0 egyébként sem a száguldozásról szól, hiszen az autó menetteljesítményén erősen meglátszik, hogy a készítői mindent a hatékonyságnak rendeltek alá. Az elektromos hajtás ellenére az autó meglehetősen komótosan, kereken tíz másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, és a végsebessége is mindössze 160 km/h. A kompromisszumos megoldás kisebb műszaki csodát takar, hiszen a készítőknek egy mindössze 60 kWh-s akkumulátorcsomagból sikerült kihozniuk a villanyautók között meglehetősen tekintélyesnek mondható hatótávot. A hatékonyság jegyében az autót rendkívül áramvonalasra tervezték, a légellenállási együtthatója mindössze 0,19, ami még a Mercedes EQS-nél is jobb, a gördülési ellenállást pedig speciális Bridgestone abroncsokkal minimalizálták.
A készítők az autó belsejének kialakításánál is igyekeztek megfelelni a kor elvárásainak, a Lightyear 0 számos eleme újrahasznosított műanyagból, szénszálas elemből és vegán bőrből készült, de az autóból nem hiányozhat az ebben a kategóriában ma már alapfelszereltségnek tekinthető értinésrézékeny kijelző sem, ami az infotainment rendszert rejti.
A Lightyear szerint a napelemes autók egy egyre súlyosbodó problémára kínálhatnak kézenfekvő megoldást: Lex Hoefsloot, a cég alapítója és vezérigazgatója szerint 2030-ra mintegy 84 millió villanyautó fog közlekedni az európai utakon, az elektromos töltőhálózat pedig képtelen lesz kiszolgálni az egyre növekvő igényeket.
“A konnektoros töltés minimalizálása és a hatótávolság maximalizálása érdekében az iparág eddigi stratégiája az akkumulátorok növelése volt, ami nem csak az autók karbonlábnyomát növeli, de a tömegüket is, miközben egyre több nagy teljesítményű töltőállomásra van szükség” - mondja Hoefsloot, aki szerint a Lightyear egészen máshogy közelíti meg ezt a kérdést. "A mi stratégiánk ennek a megközelítésnek az ellenkezője. A Lightyear 0 több hatótávot ad kisebb akkumulátorral, csökkentve az autó tömegét és a járművenként kibocsátott szén-dioxid mennyiségét”.
A Lightyear szerint ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy napi 35 kilométeres használattal számolva az autót még kevésbé napos országokban is elég lesz nagyjából kéthavonta töltőre dugni, míg olyan országokban, ahol sokat süt a nap, akár hét hónapnyi használat is elérhető töltés nélkül.
A kényelemnek ugyanakkor megvan az ára. A Lightyear első körben mindössze 964 darabot készül gyártani a különleges autóból, ami 250 ezer eurós áron, vagyis aktuális árfolyamon számolva kereken százmillió forintért fog piacra kerülni. Ha a novembertől kapható Lightyear 0 sikeres lesz, akkor az autónak 2025 környékén érkezhet egy lényegesen olcsóbb változata is, ami az ígéretek szerint alig 30 ezer euróba, vagyis kábé 12 millió forintba fog kerülni.
Ahogy arról többször is beszámoltunk, a napelemes hajtás egyre piacérettebb alternatívának tűnik a konnektoros töltéssel szemben, erre utal az is, hogy az autókra szerelt fotovolatikus cellák az autógyártók körében is egyre elfogadottabbnak számítanak. A Lightyear mellett több másik gyártó, például az Aptera és a Squad is arra készül, hogy a közeljövőben tisztán napelemmel működtethető autót dobjanak piacra, a nagy gyártók közül pedig többek között a Fiskernek, a Hyundainak és a Toyotának is van már olyan modellje, ami napelemes tetővel is rendelhető - utóbbi pedig már Magyarországon is kapható. A Mercedes prototípus szintjén már szintén kísérletezik a napelemes tetőben rejlő lehetőségekkel, és várható, hogy a következő években más gyártók is követni fogják a példájukat.
Nem túlzás kijelenteni, hogy a napelemes hajtás népszerűsítéséért az elmúlt években a hollandok tették a legtöbbet, hiszen a Lightyear látványos eredményei mellett tavaly az Eindhoveni Egyetem diákja is egy egészen kivételes erődemonstrációval hívták fel a figyelmet a technológia hazsnálhatóságára, amikor a saját fejlesztésű napelemes lakóautójukkal 3000 kilométert autóztak Hollandiától Spanyolországig.
(Fotó: Lightyear)