Aludni még nem lehet az első, hármas szintű önvezető autókban Amerikában, de tetris-ezni igen

2023 / 01 / 30 / Pőcze Balázs
Aludni még nem lehet az első, hármas szintű önvezető autókban Amerikában, de tetris-ezni igen
A Mercedes lesz az első márka, amely Nevada államban hármas szintű, vagyis a korábbiaknál fejlettebb, de nem teljesen önvezető autókat enged az utakra.

Míg az elmúlt hónapokban leginkább a Tesla "teljesen önvezető", valójában csak fejlett vezetéstámogató rendszerével, illetve az egyre több helyen előforduló, sofőr nélküli robottaxikkal foglalkoztunk, lassan megérkezik az Egyesült Államokba a kettő közötti, hármas szintű autonóm vezetés is. A The Verge híre szerint a Mercedes bejelentette, hogy Drive Pilot rendszerük megfelel azoknak a "minimális kockázat" követelményeknek, amelyeket Nevada állam támaszt a hármas szintű és annál fejlettebb megoldások felé, vagyis ha a technológiával gond akadna, automatikusan meg tud állni a jármű.

A legtöbb márka vezetéstámogató rendszerei jelenleg a kettes szinten állnak. Ezeknél a sofőr nem kell, hogy állandóan fogja a kormányt, vagy működtesse a pedálokat, miközben az autója tartja a távolságot az előtte haladóhoz képest, és a sávban marad, illetve bizonyos esetekben ki tudja kerülni, ami az útjában van. Mindehhez azonban azt feltételezi, hogy a vezető végig figyeli az utat, sőt, a Tesla weboldala szerint még az Autosteer ("automatikus kormányzás") használatakor is fogni kell a kormányt. Ezzel szemben a hármas szinten a sofőrnek csak készen kell állnia arra, hogy közbelépjen, ha kell. Ez a Mercedes esetében azt jelenti, hogy bármit csinálhatunk, amíg látja az arcunkat az autó erre a célra beépített kamerája. Beszélgethetünk az utasokkal, tetris-ezhetünk a műszerfalon, de ha a mobilunkat az arcunk elé emelve fotózni próbálunk, a kocsink máris jelezni fogja, hogy kikapcsolta a Drive Pilotot.

A rendszer tartja a tempót, sőt, sávot is vált, de csak negyven mérföldes, vagyis óránként hatvanöt kilométeres sebességig,

így inkább tűnik egy rendkívül fejlett dugóasszisztensnek, mint valódi robotsofőrnek. Emellett, ahogyan a cikk is kiemeli, több gyártó, így a Waymo vagy a Cruise is inkább a négyes szintet, vagyis a teljes önvezetést célozta meg, mert azt tartják a legveszélyesebbnek, amikor a sofőrnek úgy is figyelnie kell, hogy hosszasan semmi dolga. Hiszen ha egyszer csak át kell vennie az irányítást a járműve fölött, kérdés, hogy képes lesz-e rá.

(Borítókép: Mercedes-Benz)

Sok életet menthet meg és szabadidőnk is több lesz, ha a járműveink elkezdenek helyettünk gondolkodni A világ egyik legnagyobb autóipari beszállítója, a Bosch a szeptemberben megnyitott Budapesti Innovációs Kampuszán látta vendégül a világ első nemzetközi kognitív mobilitás konferenciáját, amelyen számtalan példát láthattunk rá, hogyan teszik biztonságosabbá és hatékonyabbá a közlekedést a fejlett technológiai megoldások.


Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.