A Waymo egyik robottaxija és a Serve Robotics házhozszállító-robotja ütközött december 27-én Los Angeles egyik forgalmas utcáján, miközben mindketten a céljuk felé tartottak. A két robotjármű elég nagyot koccant a találkozás során, de egyiknek sem lett különösebb baja, és a közösségi média oldalakon keringő felvételek tanúsága szerint kicsivel az incidens után haladtak is tovább, ki-ki a saját útján.
Ahogy a videón is látszik, a zebrán éppen áthaladó házhozszállító-robot nem volt vétlen a balesetben, mivel már régen pirosra váltott a közlekedési lámpa, mikor még az átkelő felénél sem tartott, később pedig meg is állt és elfordult a járdaszegély előtt, hogy fel tudjon hajtani a járdára a megfelelő helyen. Ekkor rohant bele a kanyarodó autó, ami azonban bizonyos szempontból szintén hibázott: a Waymo szóvivőjének elmondása szerint ugyanis a jármű élettelen tárgynak érzékelte a robotot, emiatt kevésbé volt óvatos a megközelítése során, mintha élő személyt (vagy állatot) detektált volna. A TechCrunch-nak nyilatkozó szóvivő magyarázata alapján a taxit irányító Waymo Driver rendszer alapvetően defenzíven vezet, viszont minden adatot figyelembe vesz a döntések meghozatala során, és erre alapozva időnként több, néha kevesebb óvatossággal "viselkedik" más forgalmi résztvevőkkel szemben, gyerekek és gyalogosok közelében például sokkal elővigyázatosabb, mint élettelen tárgyak körül.
A házhozszállító-robot esetében a piroson való átkelés szintén hibának mondható, bár ez nem teljesen a robot felelőssége volt, mivel a szállító robotok általában nem egyedül közlekednek: a kereszteződésekben mindig a Serve Robotics egyik munkatársa felügyeli az átkelést, hogy biztosan gond nélkül jusson át a gépezet a túloldalra. A felelősség kérdése így bonyolulttá válik, és azt a cégek képviselői sem tudták egyértelműen megmondani, hogy egy robot-robot incidens esetében mi is az irányadó szabály vagy előírás a felelősség tisztázására.
Márpedig lehet rá számítani, hogy a robotok közti konfliktusok, illetve balesetek potenciálisan gyakrabban fordulnak majd elő a közeljövőben, mivel a világ számos pontján egyre több robotizált járművet alkalmaznak különböző feladatokra - leggyakrabban házhozszállítási és személyszállítási munkakörökben.
(Fotó: Serve Robotics)
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR