Az amerikai Serve Robotics cég évek óta fejleszti szállító robotjait, amelyeket Los Angeles-i útvonalakon már többezer alkalommal használtak a termékeknek a vásárlók ajtaja elé történő eljuttatására és januárban elkezdték tesztelni a négyes szintű önvezető funkcióval rendelkező gépeket is, amelyek már nagyrészt önállóan, emberi irányítás nélkül indulnak útjukra. A robotok útirányának tervezése a központban történik, de azt, hogy az utcán hogyan vegye az eléje kerülő akadályokat és hogyan manőverezzen a gyalogosok és kutyák között a járdákon, már a robot döntésein múlik. Az ehhez szükséges, háttérben futó programot a NVIDIA Jetson platformja biztosítja, valamint különféle szenzorok és lidarok, amelyek a környezetről való adatgyűjtést végzik.
Az autonóm gépek egy esetben támaszkodnak az irányítóközpont segítségére: az utakon való átkelés esetében,
ilyenkor a vezérlést végző személy figyeli a forgalmat és felügyeli az átjutást.
A robotok rendszerint a járdán közlekednek és olyan esetekben, mikor nem alkalmas a továbbhaladásra az út, lassítanak, majd az irányító utasítására várnak, azonban nemrégen az egyik példánynak még így sem sikerült betartani a szabályokat és egyenesen egy bűnügyi helyszínen hajtott át, meglepetést okozva a Los Angeles-i nyomozóknak. A helyszínelést egy feltételezett iskolai lövöldözéssel kapcsolatban végezték, ami a Hollywood Középiskolában történt. Később kiderült, hogy téves bejelentés érkezett és nem történt bűneset, de a robot érkezésekor még aktívan zajlott a munka és nem oldották fel a lezárásokat. A felvételeken látható, hogy ebben az esetben a robot kezelője hibázott, mivel a gép az utcán való átkelés előtt megállt, majd akkor haladt tovább, mikor erre szabad jelzést kapott az irányítótól, illetve valaki fel is emelte számára a rendőrségi szalagot, hogy elférjen alatta.
A Vice beszámolója szerint a Serve Robotics szóvivője úgy nyilatkozott, hogy a kezelő tévedését egy félreértés okozta, a személyzet ugyanis szabad jelzésként értelmezte a közelben állók intését. Noha ez alkalommal a szabálytalanul haladó robot nem okozott valódi problémát, de ez az esemény is bizonyítja, hogy az autonóm vagy félig autonóm járművek integrálása a városok kaotikus és zsúfolt utcáinak közlekedésébe bonyolult feladat, amit nem mindig sikerül gond nélkül megoldani.
Korábban a Toyota e-Palette kisbusza okozott balesetet a tokiói olimpián és ekkor szintén egy kereszteződésben, a kezelő irányítása közben történt baj, de arra is akad példa, hogy a félig autonóm rendszerek miatt dugó alakul ki: a Waymo önvezető autói például egy San Franciscó-i utcában akadnak el sorra, de a bennük ülő biztonsági sofőrök rendre megoldják a problémát.
(Fotó: Serve Robotics)