Amerikai vadászpilóta: akadnak valódi UFO-k, és ezek nem ballonok

2023 / 03 / 01 / Felkai Ádám
Amerikai vadászpilóta: akadnak valódi UFO-k, és ezek nem ballonok
Ryan Graves az USA 2019-ben leszerelt vadászpilótája, és személyes tapasztalatai alapján úgy látja, hogy nagyon rossz irány, ha akarva-akaratlanul összemosódik a ballon-kérdés azon fejlett technológiai eszközökkel, amelyek tulajdonságait nem tudjuk megmagyarázni.

UFO, UAP – a rövidítés ellenére ugyanarról beszélünk: nagyon egyszerűen szólva azonosítatlan repülő tárgyakról. A téma azonban mára megjárta a legkomolyabb magasságokat, és lekerült a legmélyebb mélységbe – akár egy lelőtt kínai ballon. A helyzet a legkiélezettebb a közvélemény szemében talán nem is a két kongresszusi jelentés, vagy a különböző, dedikált amerikai hivatalok felállításakor volt, hanem azon a februári hétvégén, amikor Amerika és Kanada felett gyors egymásutánban három ilyen tárgyat is kilőttek. Hogy ezek a tárgyak mik voltak, mikor kerülnek elő vagy egyáltalán mi a helyzet a roncsokkal, arról csak találgatni tudunk. A legutolsó tárgy elképzelhető, hogy egy magáncélú ballon volt, de amíg a roncsok nem kerülnek elő, semmi sem biztos. Azt is tudjuk, hogy korábban kilőttek egy kínai kémballont, amely maradványait valóban nagyon transzparens mód húzták elő a habokból.

„Nem tudjuk, honnan jöttek, és nem értjük a technológiát sem” – a CBS amerikai katonákkal készített interjút az UAP-okról Az azonosítatlan légköri jelenségekről a Kongresszusnak szánt jelentés jövő hónapban kerül nyilvánosságra, addig pedig a kérdést a CBS csatorna egyik legpatinásabb műsora járta körbe – megdöbbentő dolgok hangzottak el.

Habár ez nem hangzott el sehol, de a fentiek alapján adódhat a következtetés, hogy az UAP-ok valójában egyszerű technológiát használó kémeszközök, ballonok. Azonban épp ezt a kialakuló képet tartja problémásnak Ryan Graves, az Amerikai Haditengerészet korábbi pilótája, akinek a Politico közölte a véleménycikkét. Alább ezt foglaljuk össze.

Ryan Graves mérnök és 10 éven át szolgált vadászpilótaként 2009 és 2019 között, a cikkét pedig egy 2014-es esettel indítja. Ezen év áprilisában gyakorlatozás közben két F/A–18-as vadászgép találkozott egy „UAP-pal” Virgina partjainak a közelében. Az UAP, amit a pilóták megfigyeltek, a következőképp festett: egy átlátszó gömbben egy sötétszürke kocka helyezkedett el, az objektum mozdulatlanul „állt” a levegőben a vágtázó szél ellenére. Ami különösen veszélyessé tette ezt a tárgyat, hogy a pilóták mindössze harminc méterre húztak el mellette, vagyis majdnem ütközésre került sor. Emiatt a gyakorlatot le is fújták, és a gépek visszatértek a bázisra.

Graves hozzáteszi, hogy hasonló tárgyakról tanúskodó radarjeleket már egy ideje nagy számban láttak. Graves 2009-ben csatlakozott a Haditengerészethez, 2014-ben azonban sor került a radarrendszerek fejlesztésére – ekkor vették tehát észre, hogy a légtérben azonosítatlan tárgyak találhatóak. Először azt hitték, hogy ezek az új rendszer programhibái, de ezután a forrásokat összevetették az egyéb rendszerek által befogott jelekkel, például infravörös érzékelőkkel, amelyek érzékelik a hősugárzást, és arra jutottak, hogy a radar nem tévedett. Ezt követte a fentebbi, ütközés közeli helyzet.

A mostani tapasztalataink alapján könnyen mondhatnánk, hogy igen, ez is egy ballon volt, de Graves szerint nem ez a helyzet. Graves hozzáteszi, hogy a vadászpilóták nagyon szigorú kiképzésen esnek át, a gépek pedig a legjobb érzékelőkkel rendelkeznek, így tudják, mit látnak. Eszerint az UAP képes volt hangsebességre gyorsulni, képes volt mozdulatlanul lebegni 120 csomós szélben (ez a 4-es kategóriájú hurrikán ereje). Ezen kívül nem akadt rajta sem látható hajtómű, sem pedig bármiféle terelőfelület, amiket a repülőeszközök használnak. Az eszközök ráadásul egész nap működőképesek maradtak, szemben a vadászgépekkel, amelyeket újra kellett tankolni.

Habár ezen eszközök jelenléte afféle nyílt titok volt, ezekkel akkortájt nem volt kihez fordulni. Mivel pedig az UAP-ok maradtak a légtérben, egyedüli megoldásként a pilóták máshova helyezték át a gyakorlatozást.

Graves szerint közel egy évtized elteltével sem tudjuk, hogy mik voltak ezek az eszközök, azonban ő is úgy gondolja, hogy az UAP kérdés a kínai kémballonnal sosem látott csúcsra ért. Szerinte azonban ez probléma, mert közben senki sem beszél arról, hogy általunk megmagyarázhatatlan csúcstechnológiával rendelkező fejlett objektumok rutinszerűen repülnek át a katonai bázisok felett, vagy lépnek be a korlátozott légterekbe. A helyzetet súlyosbítja, hogy csak a haditengerészet 11, a fentihez hasonló ütközés közeli helyzetről tud 2004 és 2021 között, tavaly májusban pedig az FAA adott ki figyelmeztetést, amikor egy kereskedelmi járat repült el egy UAP alatt, amely eseményt követően a gép két nagyobb rendszere is meghibásodott.

Graves összefoglalja azt, amit ezekről a tárgyakról tudunk (és ami már többször elhangzott): kizárt, hogy ezek valamiféle amerikai titkos projektek lennének. Hozzáteszi azt is, hogy minden UAP beszámoló és videó titkosított, vagyis aktív szolgálatot teljesítő pilóták ezekről nem beszélhetnek, valamint ezek esetén a FOIA-kérelmek (tehát az információs szabadságról szóló amerikai törvényre hivatkozó kérelmek) is elutasításra kerülnek. Ez tehát két nagy gátja az átláthatóságnak.

Graves azonban a Fehér Házat is kritizálja, például azt, hogy Biden elnök a február 16-ai sajtótájékoztatójában nem tért ki ezekre a fejlett technológiai eszközökre. A másik probléma annak bontakozó jele, hogy a Fehér Ház összekeveri a ballonokat (és egyéb alacsony technológiájú eszközöket), amelyeket nemrég lelőttek, azokkal a megmagyarázhatatlanul fejlett eszközökkel, amelyekkel a pilóták találkoztak. Graves úgy látja, hogy a Fehér Háznak el kellene ismernie annak lehetőségét, hogy egy idegen ország forradalmi technológiát dolgozott ki. Amennyiben viszont ezek a fejlett drónok mégsem egy idegen országhoz köthetőek, úgy nagyon széleskörű tudományos kutatásra van szükség ezekkel kapcsolatban.

Összességben az egykori pilóta hiányolja a kérdésben az USA kormánya és a különböző hivatalok és ügynökségek által hangoztatott transzparenciát – az sem látható, hogy az újonnan felállított AARO miként lesz hatékonyabb az eddigieknél, ha a kérdést továbbra is így kezelik.

Ezek érdekes meglátások, és valóban úgy írható le a helyzet, hogy az UFO/UAP kérdés még sosem volt annyira napirenden, mint manapság, és sosem láttunk annyira homályosan ennek kapcsán, mint manapság. A legutóbbi példa épp a Lake Huron felett kilőtt magáncélú ballon, amelyről még a vadászgépek videofelvételeit sem adták ki, holott azokon a gépeken igen fejlett kamerarendszer akadt, az elfogásra pedig nappal, tiszta időben került sor.

(A cikkhez használt kép illusztráció, forrása: Pixabay/mindofmush)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A két új, kifejezetten európai piacra szánt elektromos autó két éven belül kereskedelmi forgalomba kerül a gyártó ígérete szerint.
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.