Amszterdamban teljesen elektromossá válik a városi hajózás

2020 / 03 / 07 / Rácz Tamás
Amszterdamban teljesen elektromossá válik a városi hajózás
2025-re minden turistahajó csendes és füstmentes lesz Amszterdam csatornáin.

Aki az elmúlt években többször járt Amszterdamban és hajókázott a város lenyűgöző csatornahálózatán, annak feltűnhetett, hogy egyre csendesebb a vízi közlekedés és egyre jobb a levegő a városban valamiért.

Én pár hónapja jártam kint utoljára egy sajtórendezvényen és rá is kérdeztem a kapitányunknál, hogy tényleg elektromos az a cirka hatvanfős városnéző hajó, amivel megyünk? Mint kiderült, tényleg, sőt: nem csak a mi hajónk lett csendes és szagtalan, hanem egy egész csomó vízijármű. A kapitány pontosabb részleteket nem tudott a változás hátteréről, de elmondta, hogy ő is szívesebben dolgozik villannyal, mint dízellel és reméli, hogy teljessé válik a vízi villamosítás.


Az amszterdami csatornahajózásban szemre nincs változás, orra és fülre viszont annál inkább!

Mint ma megtudtam egy Hollandiából érkezett hírből, 2025-re teljesül is a vágya. A város zöld párti (mármint nem zöldpárti, hanem ténylegesen egy zöld párt, a GroenLinks tagjaként politizáló) polgármestere, Femke Halsema kezdeményezésére ugyanis a város 2025-re a csatornarendszerbe nem enged be többé üzleti céllal működtetett dízelmotoros hajókat.

A változás egyébként nagyrészt már mostanra lezajlott. A rendszeresen a csatornákon cirkáló 550 kirándulóhajó 75%-a már most is emissziómentes elektromos jármű. A hajók nagy többsége nem új, hiszen egy átlagos méretű új turistahajó egymillió euró feletti tétel lenne, hanem a régi hajótestből az amúgy is beütemezett rendszeres karbantartás során dobják ki a dízelmotort és a gázolajtankot, majd szerelik helyükre 50-150 ezer eurós költség árán a lítium- vagy ólom-sav akkut és az elektromos motort.


Vízen lebegő ide-oda vontatható mobil villanyhajó-töltő Amszterdamban

Amsterdamban persze nagyon sok a privát hajó is, a nagyjából 12 ezer járműnek pedig a becslések szerint csupán öt százaléka elektromos. A technológiai váltás azonban ezeknél is zajlik. A folyamatnak új lökést adhat, hogy a jövő év végéig a tervek szerint száz, a vízről elérhető töltőpontot üzemelnek be a városban és ezen a héten elindult egy innovatív mobil vízi töltő is, a tárolható és szállítható megújuló energiával foglalkozó Skoon Energy első kísérleti töltőállomása,  ami tulajdonképpen nem más mint egy óriási, zöld vízen lebegő akkumulátor.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Így nézhetünk utána, milyen hatással lesz a mindennapjainkra a klímaváltozás
Így nézhetünk utána, milyen hatással lesz a mindennapjainkra a klímaváltozás
Az MIT kutatóinak interaktív grafikonjai megmutatják, hány napot tudunk évente a szabadban tölteni számunkra kényelmes hőmérsékleti körülmények között most és néhány év/évtized múlva a világ különböző országaiban.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.