Annyi vizet találtak a Holdon, ami 100 millió úszómedencét megtölthetne

2023 / 04 / 02 / Bodnár Barna
Annyi vizet találtak a Holdon, ami 100 millió úszómedencét megtölthetne
270 milliárd kilogrammnyi vizet találtak a Holdon apró üveggyöngyökbe zárva, amelyek évmilliókkal ezelőtt keletkezhettek. A gyöngyöket a kínai, Chang'e-5 pilóta nélküli űrszonda fedezte fel, amely 1,5 kilogrammnyi mintát gyűjtött össze a közeli égitest felszínén.

A kutatók évtizedek óta tudják, hogy van víz a Holdon, ezt számos tanulmány is megerősítette. Amivel nem tudtak zöld ágra vergődni, az az a kérdés volt, miért és hova tűnik el a víz az égitest felszínéről, a jelenség mindenesetre arra utalt, hogy a víz valahol el kell, hogy tárolódjon a Hold talajában.

Úgy tűnik, a mostani felfedezés végre biztos válasszal szolgált. A kínai, Chang'e-5 űrszonda 2020-ban gyűjtötte be azokat az apró gyöngyöket tartalmazó mintákat, amelyek mérete néhány tíz mikrométertől néhány milliméterig terjed, víztartalmuk pedig akár tömegük 0,2 százalékát is elérheti. A gyöngyöket tovább elemezve a kutatók a víz eredetét a napszélre vezették vissza, amely egy folyamatos proton- és elektronáramlat a Nap legkülső légköri rétegéből. Az elmélet szerint a napszélben lévő hidrogén reakcióba lép a Hold üveggyöngyeinek felszínén jelenlévő oxigénnel, ebből pedig víz keletkezik, amely aztán lassan behatol a gyöngyökbe és vegyül velük.

A kutatók becslése szerint az üveggyöngyök – a Hold felszínén mindenütt előforduló hajszál szélességű pelletek – együttesen akár 270 milliárd kilogramm vizet is tartalmazhatnak. Viszonyításképpen ez a mennyiség elegendő lenne 100 millió olimpiai méretű úszómedence megtöltéséhez. Fontos kérdés, hogyan nyerhető ki a víz a gyöngyökből, hisz

a Holdon bányászott és helyben feldolgozott ásványok nem csak az égitesten létrehozott bázisok ellátását biztosíthatnák, de ez nagy segítség lenne az innen indított, hosszútávú űrutazások végrehajtásában is.

Nem csak Kínában érdeklődnek a Hold víztartalékai iránt. A NASA korábban, 2020-ban közzétett tanulmányában is szerepelt, hogy víz van jelen a Hold napsütötte oldalán, azonban azt nem tudták megállapítani pontosan, milyen formában tárolódik az égitesten. A NASA SOFIA nevű távcsöve által gyűjtött adatok már ekkor is azt sugallták, hogy a vizet valamilyen módon a Holdon lévő üveg fogja fel.

A NASA egyelőre nem reagált a március 27-én közzétett kínai tanulmányra, ami részben amiatt lehet, hogy az amerikai űrügynökség 2011 óta egy törvénymódosítás eredményeképpen nem vehet részt Kínával közös kutatásokban. Az Egyesült Államok mindenesetre gőzerővel dolgozik azon, hogy űrhajósokat küldjön a Hold felfedezésére az Artemis program keretén belül, amelynek célja, hogy még ebben az évtizedben emberek lépjenek az égitest felszínére.

(A borítókép illusztráció. Forrás: Getty Images/Elen11)