Egykor szovjet űrrepülőket szállított, most az oroszok semmisítették meg a világ legnagyobb teherszállító gépét

2022 / 03 / 02 / Bobák Áron
Egykor szovjet űrrepülőket szállított, most az oroszok semmisítették meg a világ legnagyobb teherszállító gépét
Vasárnap bejárta világsajtót a hír, hogy a világ egyik legnagyobb repülőgépe, az Antonov An-225 megsemmisült, miután a hosztomeli repülőtér ostroma során bombatalálat érte a hangárt, amiben a gépet tárolták.

Mivel az An-225-öt gyártó ANTK Antonov kezdetben nem erősítette meg ezeket az értesüléseket, így a repülőgép-fanatikusok egy rövid ideig még reménykedtek benne, hogy a híradások tévesen keltették a gép "halálhírét", ám a délutáni órákban már Ukrajna hivatalos Twitter-csatornája és az Antonov anyavállalata, az állami kézben lévő Ukroboronprom hadiipari cég is arról írt, hogy a gép valóban elpusztult a repülőtér elleni támadásban. A hírt a Maxar Technologies által készített műholdfelvétel is alátámasztja, amelyen azt látszik, hogy a hangárban, amelyben a repülőgépet tárolták, jelentős károk keletkeztek.

Frissítés 2022.03.03: egy másik műholdfelvétel alapján ugyanakkor van rá esély, hogy a repülőgép mégis megúszhatta komolyabb károk nélkül a repülőteret ért támadást. Paul Byrne, a Washington Egyetem föld- és bolygótudományi professzora azt is kiszámolta, hogy a farka elhelyezkedése alapján az An-225 a hangárnak azon a részén állt, ami nem sérült meg a támadásban, persze erről biztosat majd csak azuátn lehet tudni, ha az Antonov munkatársai közelről is meg tudják vizsgálni a repülőt.

Frissítés 2022.03.04: egy helyszíni tudósításból azóta kiderült, hogy a repülőgép valóban szinte teljesen megsemmisült a támadásban.

Az Ukroboronprom szerint az Antonov An-225 a körülmények meglehetősen szerencsétlen összjátéka miatt semmisült meg, ugyanis a gépen éppen felújítási munkálatokat végeztek, aminek során az egyik hajtóművét is szétszedték, így pedig nem tudott időben felszállni. "A megszállók tönkretették a repülőgépet, de a közös álmunkat nem fogják tudni elpusztítani. A helyreállítás a becslések szerint több mint hárommilliárd dollárba fog kerülni és több mint öt évet vesz igénybe" - írta a cég honlapja, akik azt is leszögezték, hogy ennek költségeit Oroszországon fogják behajtani.

Az Antonov An-225 Mriját 1985-ben kezdte el tervezni az Antonov-tervezőiroda, akik lényegében az An-124-et alakították át úgy, hogy az alkalmas legyen a szovjet űrrepülőgép, a Buran és az azt a magasba emelő Enyergija hordozórakéta részegységeinek szállítására. Mivel alkalmasnak kellett lennie arra, hogy egy komplett űrrepülőgépet is képes legyen a tetejére szerelve szállítani, így a mérnökök Viktor Tolmacsov vezetésével számos módosítást eszközöltek a hatalmas gépen: a függőleges vezérsíkot kettéválasztották, hogy elég helyet hagyjanak a Burannak, az Ivcsenko-Progressz D–18T hajtóművek számát négyről hatra emelték, és a repülőgép összesen 32 kereket kapott, aminek köszönhetően más Antonov-gépekhez hasonlóan olyan repülőtereken is képes volt leszállni, ahol nem volt aszfaltozott kifutópálya.

Hogy a repülőgép tömegét csökkentsék, a tervezőknek azt a döntést is meg kellett hozniuk, hogy az An-225 raktere hátul nem volt nyitható, a repülőgépbe az orrát felhajtva lehetett ki- és bepakolni. A gép méreteire jellemző, hogy a 44 méter hosszú raktérbe egy külön darut is szereltek a rakomány mozgatásához. Különösen nagy méretei miatt az An-225 tervezőinek számos újító megoldással is elő kellett állniuk, a futóműveit például úgy tervezték meg, hogy az első két pár mellett a leghátsók is elfordíthatóak legyenek, így a repülőgép meglepően könnyen tudott navigálni kisebb repülőtereken is.

A Mrija 1988. december 21-én emelkedett először a magasba Kijevben, 84 méteres hosszával és 88,4 méteres szárnyfesztávolságával pedig ebben az időben messze a világ legnagyobb repülőgépének számított. Bár a Stratolaunch megépítése óta a fesztávolságban már nem számított rekordernek, a legnagyobb felszállósúlyban a mai napig verhetetlennek bizonyult: az An-225 maximális felszállósúlya 640 tonna volt, és egyszerre 250 tonnányi hasznos terhet tudott szállítani. Nem csoda, hogy a valaha repülőgéppel szállított legnehezebb rakomány, és a legnehezebb rakománytétel rekordját is az An-225 tartja, de például a valaha repülővel szállított leghosszabb rakomány fuvarozása is a Mrijához kapcsolódik - utóbbi egyébként egy szélturbina lapátja volt, ami egész pontosan 42,1 méter hosszú volt.

Bár az An-225-öt kifejezetten arra tervezték, hogy a Buran űrrepülőgépet szállítsa, eredeti funkcióját nem sokáig tölthette be: az amerikai űrsiklókról mintázott űreszköz mindössze egyszer, 1988. november 15-én emelkedett a magasba, a Szovjetunió összeomlása után pedig a programot 1992-ben végleg leállították. Ezután az An-225 is jó időre hangárba került, azonban a '90-es évek végétől egyre nagyobb igény kezdett mutatkozni az egyedülálló kapacitására - a Mrija a következő évtizedekben gyakran szállított utánpótlást az amerikai hadseregnek, a 2010-es haiti földrengés után segélyszállítmányokat vitt a Karibi-térségbe, az utóbbi években pedig főként a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos felszerelések szállítására használták. A gép 2019-től kezdve nagyobb felújításon esett keresztül, amelynek során új hajtóművezérlő-rendszert kapott, a munkálatok végeztével pedig 2020 márciusában állt újra csatasorba.

A cikkhez felhasznált források: Jalopnik, Wikipedia 1, 2, CNN, Spark

(Fotó: Muhammed Enes Yildirim/Anadolu Agency via Getty Images, aviation-images.com/Universal Images Group via Getty Images, Master Sgt. Dave Casey/Wikimedia Commons, Vasiliy Koba/Wikimedia Commons, Pavel Vanka/Flickr, Kārlis Dambrāns/Flickr, Dylan Agbagni/Flickr)

Kevlar–E – az ukrán páncélozott harcjármű prototípus, amelyet Harkivban most élesben is bevetnek Egyetlen példány létezik a járműből, és a közösségi médiára feltöltött videók szerint ez most csatlakozott a harcokhoz Harkivban. De az oroszok is vetnek be prototípusokat.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.