Apple Epic fail? A Fortnite forradalma felforgatná a játékok világát
2020 / 08 / 16 / Justin Viktor
Apple Epic fail? A Fortnite forradalma felforgatná a játékok világát
Az Epic Games két napja leértékelte, és saját csatornáján keresztül árulni kezdte a Fortnite virtuális valutáját, majd ezt követően az Apple és a Google egyaránt törölték a játékot alkalmazásboltjaikból. Az Epic Games peres eljárást indított mindkét vállalat ellen, olyan háborúba kezdve, ami az egész piacról szól. A cég egyedülálló helyzetben van hozzá, hogy belevághasson egy ilyen rizikós mutatványba, és a perek komoly változásokat hozhatnak az App Store és a Google Play jövőbeni működésében.

Valutaháború

Az Apple eredetileg azért indította el  az App Store-t, hogy hozzáadott értéket biztosítson az iPhone-hoz, és még több telefont adhasson el. „Pénzbe kerül, hogy fenntartsuk” - magyarázta akkor Steve Jobs a Wall Street Journalnak adott interjúban az App Store 2008 évi indulásakor. 

„Az ingyenes alkalmazások tárolása és vezeték nélküli letöltése pénzbe kerül. A fizetett alkalmazások is pénzbe kerülnek. Tehát fizetni kell néhány ingyenes alkalmazásért is."

"Nem gondoljuk, hogy ez valami hatalmas profitgenerátor lesz. Arra számítunk, hogy hozzáadott értéket képvisel az iPhone készülékek esetében, segítségével még több iPhone-t fogunk eladni.”

Ehhez képest az Apple App Store ma egy hatalmas, 519 milliárd dolláros fejlesztői ökoszisztéma, és egyben az Apple növekvő szolgáltatási üzletágának kulcsfontosságú része, amely az iPhone mögött a vállalat második legnagyobb bevételi mozgatórugója.

Úgy maradt a 30 százalék

Az Apple azonban már több mint egy évtized elmúltával is fenntartotta a jövedelmező 30 százalékos jutalékát a digitális termékek alkalmazáson belüli vásárlása esetében. Ez az üzletpolitika bosszantja a fejlesztőket, és ez alapja az Epic Games új, látványos kihívásának is.

A legújabb botrány akkor robbant ki, amikor az Epic csütörtökön állandó árengedményt vezetett be a V-Bucks digitális valutánál, amelyet a Fortnite-ban használatos skinek és más virtuális áruféleségek vásárlására használnak a játékosok.

A nagyjából 20 százalékos engedményt ettől a héttől lehet igénybe venni, mivel az Epic Games most már saját alkalmazáson belüli fizetési rendszert is kínál a Fortnite-on belül iOS-en és Androidon is, nyilvánvalóan megkerülve a Google és az Apple alkalmazás-áruházak monopolisztikus irányelveit.

Kényszerszövetség

Az Apple és a Google egyaránt, évek óta arra kényszeríti a fejlesztőket, hogy használják az alkalmazáson belüli fizetési rendszereiket, amelyek megkövetelik tőlük, hogy átadják az elektronikus alkalmazásokon belüli vásárlások 30 százalékát, amelyet hosszú távú előfizetéssel is csak 15 százalékra engednek le, miután valaki feliratkozott legalább egy évre.

A két óriás egybehangzóan állítja, hogy ez a hatalmas 30 százalékos díj szükséges az alkalmazásboltok, valamint az általuk nyújtott biztonság és egyszerűség fenntartásához, ám a fejlesztők nem értenek ezzel egyet. A múltban mások már megpróbálták leküzdeni a 30 százalékos “Apple adót” azzal, hogy arra buzdították az ügyfeleket, iratkozzanak fel szolgáltatásaikra vagy vásároljanak digitális termékeket az Apple App Store-on kívül. Néhányan azzal is megpróbálkoztak, hogy 30 százalékkal megemeljék iOS-áraikat, a veszteségek pótlására.

Noha ez a “vámszedő policy” központi szerepet játszik az Epic Games vs Apple & Google csatában, a harc végső soron a hatalomról, az irányításról és az Apple-nek a játékokhoz illetve az App Store-hoz való hozzáállásáról szól.

Az Epic Games helyzete figyelemre méltó az Apple és a Google elleni harcban, egy olyan játék fejlesztőjeként, mellyel több mint 350 millió ember játszik szerte a világon. A játék készítője most úgy tűnik megpróbálja saját erejét, a piac mellkasán kényelmesen ücsörgő óriásokkal szemben.

Trójai módszer (de nem olyan)

A legtöbb iOS és Android alkalmazást csak az App Store-ban és a Google Play-ben lehet frissíteni és jóvá is kell hagyatni, bár mindkét társaság kivételt tesz a játékokkal, hogy a fejlesztők rendszeresen frissíthessék azokat egy héj-alkalmazásban (shell).

Ennek során egy kisebb tárolóalkalmazást töltünk le, majd ez az alkalmazás letölti a nagyobb játékfájlokat. Az Epic Games kihasználta ezt a kivételes helyzetet, és így volt képes bevezetni az alkalmazáson belüli vásárlási rendszerét, anélkül hogy az Apple vagy a Google jóváhagyhatta vagy elutasíthatta volna azt.

A szabályok ilyen nyilvánvaló figyelmen kívül hagyása miatt az Apple és a Google nem dönthetett másképp, el kellett távolítsák a Fortnite játékot az üzleteikből. Az Epic gyorsan, és kiszámítottan válaszolt, ami azt mutatja, hogy az igazi célja végig az Apple-nek a nyilvánosság piedesztáljára rángatása lehetett.

Első lépésként a társaság azonnal közzétett egy tiltakozó videót a játékban, amely újraértelmezte az Apple ikonikus „1984” Macintosh-reklámját a jelenben. Az Apple ezt a Super Bowl-reklámot eredetileg 1984-ben készítette, hogy felhívják a figyelmet az IBM piaci dominanciájára, összehasonlítva a vállalatot George Orwell disztópikus regényével, amely a totalitárius politikai rendszerekről szól.

A köpönyeg forgóeszköz

„Mára az Apple vált azzá, ami ellen annak idején lázadt: a piacok irányítását, a versenyt akadályozó és az innovációt elfojtó behemóttá” - állítja az Epic Games. "Az Apple nagyobb, hatalmasabb, beágyazottabb és ártalmasabb, mint az elmúlt időszak monopolistái voltak."

Az Epic arra ösztönzi a Fortnite- játékosokat, hogy akiket érint a tiltás, tweeteljenek a #FreeFortnite hashtaggel, nyomást helyezve az Apple-re. A cég minden erejét beveti a beindult marketing kampányban, melynek célja az Apple irányításának és hatalmának reflektorfénybe állítása. Az Epic eddig még nem készített olyan vírusvideót vagy kampányelemet, amely a Google-t célozta volna meg, és ez talán nem véletlen.

Mintakövetés

Tekintettel arra, hogy a Google lényegében követi az Apple lépéseit, ésszerű, hogy az Epic figyelme elsősorban az Apple-re irányuljon. A Fortnite-al továbbra is lehet játszani Androidon, az alkalmazás “oldalsó” (sideloading) letöltésével, elkerülve a Google Play Áruházat. Az Apple üzletpolitikai döntéseivel és az App Store-on kívül ellehetetlenített letöltésekkel kapcsolatban már sokkal több vita merült fel.

Az Apple hatalma és az App Store szigorú irányítása idén fokozott ellenőrzés alá került. A fejlesztők sokáig elkerülték, hogy nyíltan bírálják az Apple-t a megtorlástól való félelmükben, ám a dolgok lassan megváltoztak. Tavaly elsőként a Spotify nyújtott be hivatalos monopóliumellenes panaszt az Európai Unióhoz, azzal érvelve, hogy az Apple az App Store-ban kierőszakolt szabályai hátrányosan érintik a fogyasztók választását és elfojtják az innovációt.

Az EU az év elején hivatalos vizsgálatot indított az Apple App Store és az Apple Pay gyakorlatával kapcsolatban. Az Epic Games, a Match Group és a Rakuten később mind csatlakoztak a Spotify-hoz, hogy tiltakozzanak az Apple App Store díjai miatt.

Hey, mi a kő

Körülbelül ugyanekkor az Apple heves vitába bonyolódott a Hey - egy új előfizetéses e-mail alkalmazás - kapcsán, néhány nappal az éves fejlesztői konferenciája előtt. A vállalat kezdetben jóváhagyta a Hey alkalmazást az App Store-ban, de aztán elutasított egy hibajavítást. Azt állították, hogy Hey megsértette a szabályokat azáltal, hogy nem nyújtott alkalmazáson belüli előfizetéseket. Ez nyilvános adok-kapokhoz vezetett, amely rávilágított az Apple következetlen eljárására a szabályok alkalmazásának során, és az is kiderült, hogy a fejlesztők mennyire félnek az Apple-től.

A Hey-incidens az Amerikai Kongresszus antitröszt albizottságának elnökét is arra késztette, hogy az Apple-t zsarnoknak nevezze, és kijelentse, hogy az App Store díja közönséges rablás. Egy hónappal később Tim Cook, az Apple vezérigazgatója megjelent a Kongresszusi bírálóbizottság meghallgatásán (House Judiciary Committee), a Google, a Facebook és az Amazon vezérigazgatói mellett.

A “Big Tech” monopóliumellenes meghallgatása során mind a négy vállalat megpróbálta meggyőzni a Kongresszust, hogy üzleti gyakorlatuk nem valósít meg versenyellenes monopóliumot.

Cook tanúvallomása különösen érdekesnek bizonyult, mivel azt állította, hogy az Apple szabályait tisztességesen és egyenletesen alkalmazzák az összes fejlesztőre nézve. "Minden fejlesztőt azonos módon kezelünk" - mondta Cook. „Nyílt és átlátható szabályaink vannak. Ezek a szabályok egyenlően vonatkoznak mindenkire.” 

Ez nyilvánvalóan nem volt igaz. Az Apple ugyanis létrehozott egy speciális programot a prémium előfizetéses szórakoztató videó-szolgáltatóknak, amely lehetővé tette az Amazon számára, hogy Prime Video appjában a meglévő előfizetők elkerüljék az Apple alkalmazáson belüli vásárlásait és a 30 százalékos többletköltséget.

Homályos részletek

Erről a megállapodásról a mai napig nem tudunk mindent, bár a dokumentumok azt mutatják, hogy az Apple speciális megállapodást kötött az Amazonnal, amely az alkalmazáson belüli vásárlásokra jellemző tipikus 30 százalék helyett nekik csak 15 százalékos költséget jelent. Akárhogy is, ez nem tűnik olyasminek amit Cook az Apple “nyílt és átlátható szabályainak” nevezett.

És ez csak egy - jóllehet jelentős példa arra - hogy az Apple mégsem alkalmazza saját szabályait következetesen. A cég azt is megpróbálta érvként elsütni, hogy a „kliens alkalmazások” megengedettek az üzleti alkalmazások számára, de a fogyasztói alkalmazások számára nem. Ezt szánták a Hey e-mail alkalmazás elutasításának indokolására, annak ellenére, hogy ez a különbség sehol nem szerepel az App Store irányelveiben.

Epic battle

Az Epic Games az egész iparágért indított háború vezetőjeként pozicionálta magát, és a társaságnak van ebben némi korábbi tapasztalata. Egy rejtélyes „konfigurációs probléma” eredményeként az Xbox és a PS4 tulajdonosai 2017-ben először játszhattak egymással a Fortnite- ban, csak néhány hónappal azután, hogy a Sony megtagadta a platformok közötti játék lehetővé tételét mind a Rocket League, mind a Minecraft számára. 

A Sony a keresztjátékok blokkolására helyezte a hangsúlyt, és ez végül nyilvános felháborodáshoz vezetett, amikor kiderült, hogy a Sony blokkolja a Fortnite keresztjátékot a PS4 és a Nintendo Switch platformok között. A Sony végül visszakozott, miután az Epic Games egyértelműen a PlayStation gyártójára hárította a felelősséget. A keresztjátékok azóta egyre gyakoribbá váltak a Call of Duty- től a No Man's Sky-ig bezárólag.

Mindenki az almát szidja

Az Epic Games piaci forradalma az Apple és a Google ellen csak hetekkel azután robbant ki, hogy mind a Microsoft, mind a Facebook felszólalt az Apple üzletpolitikája ellen. A Microsoft az új xCloud streaming-szolgáltatás blokkolásáért háborodott fel az iPhone és iPad készülékeken. "Az Apple önmagában az egyetlen általános célú platform, amely eltiltja a fogyasztókat a felhő alapú játékoktól és az olyan előfizetéses szolgáltatásoktól, mint az Xbox Game Pass" - nyilatkozta a Microsoft. 

A Facebook is kritizálta az Apple App Store irányelveit, konkrétan azt a lépést, mely megakadályozza a mini-játékokat a Facebook Gaming alkalmazásban. „Mindenkinek fájdalmas a játékiparban” írták, ami a játékosokat és a fejlesztőket is érinti, és súlyosan bénítja a mobiltelefonokra célzott innovációt olyan más típusú formátumokhoz, mint például a felhő alapú játékok. ”

Messianizmus vagy missionizmus?

Nyilvánvaló, hogy az Epic Games meg akarja változtatni a világot, mind saját, mind a gémer-közösség szélesebb érdekeit szem előtt tartva. A legtöbb kisebb fejlesztő nem engedheti meg magának, hogy szembehelyezkedjen Apple vagy Google nagyságú és hatalmú vállalatokkal, de az Epic Games értékét ma  17,3 milliárd dollárra becsülik, és ez már az a vállalat-kategória, ami minden bizonnyal képes megküzdeni az érdekeiért.

A játékok minden mobil alkalmazásáruház kulcsfontosságú részét képezik, és az Apple bevételeinek is nagy részét adják, melyet saját App Store-ján keresztül realizál. A fejlesztők e bevétel általuk tisztességesebbnek gondolt részét kérnék, sőt, az Epic az Apple irányító szerepét is megkérdőjelezi.

„Harcolunk a nyílt platformokért és az olyan üzletpolitikai változásokért, melyek minden fejlesztő számára egyaránt előnyösek” - mondta el Tim Sweeney, az Epic Games vezérigazgatója. “És ez egy pokoli harc lesz!

Méghozzá olyan harc, amire az Epic jól láthatóan felkészült, és a perben kifejezetten azt állítja, hogy az Apple egy monopólium, az iPhone, az iOS ökoszisztéma és az App Store formájában, amely összekapcsolja őket.

Nagyágyúk

Az Epic felbérelte a Cravath, Swaine & Moore tanácsadó céget, ahol Christine Varney az Obama adminisztráció antitröszt részlegének volt helyettes főállamügyésze dolgozik. Varney a Clinton adminisztráció szövetségi kereskedelmi biztosaként is dolgozott. A Cravath partnere Katherine Forrest, aki szintén részt vesz az Epic pereiben, ő egy volt bíró és monopóliumellenes ügyvéd, és a Cravath az az ügyvédi iroda, ami a Qualcomm Apple elleni peres eljárását is megegyezésig vitte.

Az Epic Games mindezzel együtt nem biztos, hogy megnyeri pereit az Egyesült Államokban, de valójában talán az egész ügy nem is a perekről szól.

Az Epic fegyvert faragott a Fortnite-ból, melynek célkeresztjébe odahegesztették az Apple App Store üzletpolitikáját és a talán amúgy is adrenalinfüggő  játékosok százmillióihoz juttatják el forradalmi felhívásukat a változás igénylésére.

A játék ára

Kockázatos lépések ezek, és az Epicet rákényszeríthetik, hogy visszakozzon, főleg mivel a mobil játékosok elmulaszthatják a Fortnite következő szezonját. A vabank nyilván abban áll, hogy az Epic bízik benne, hogy a legtöbb embernek már van Fortnite telepítve a telefonjára és táblagépére, tehát nem valószínű, hogy azonnali gondot okoz a store-tiltás, és a közösség most szembesülhet vele, hogy mennyivel olcsóbb is lehet(ne) a V-Buck. 

Ennél is fontosabb azonban, hogy az App Store, az Apple és a Google közvetlenül reflektorfénybe kerültek egy olyan ügyben, ahol perek, szabályozó hatóságok és a mobil alkalmazás-áruházak sorsa tematizálja majd a médiát.

Az Epic nem akarja, hogy az Apple kivásárolja magát ebből a perből, sem külön megállapodást kötni a társasággal. Azt akarja, hogy az európai és az amerikai szabályozó hatóságok emeljék fel a feneküket hangjukat, álljanak fel és végezzék a dolgukat.

(Forrás: WSJ, CNet, Techcrunch Képek: Epic)


Igényes és férfias történeteket keresel? A Roadstert neked írjuk!
Olvass bele az egyik legszínvonalasabb hazai magazinba, szeretni fogod! A Roadster egy fantasztikus utazás az élet legjobb területein...
Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.