Az Apple bemutatta a régóta várt okosszemüvegét

2023 / 06 / 06 / Bobák Áron
Az Apple bemutatta a régóta várt okosszemüvegét
A Vision Pro egyszerre rendelkezik kiterjesztett valamint virtuális valóság funkciókkal, de az 1,2 millió forintos ára miatt aligha fogja az iPhone-ok eladásait ostromolni.

Amikor bő tíz évvel ezelőtt a Google bemutatta az első okosszemüvegét, ezzel nagyjából egyidőben pedig az Oculus is piacra lépett a Rift nevű VR-szemüveg fejlesztői verziójával, mindenki biztosra vette, hogy a digitális világ az okostelefonok kijelzőiről és a számítógépek monitorairól lassan, de biztosan át fog költözni a fejünkön viselhető készülékekbe. Ezt a várakozást csak tovább erősítette, hogy az elmúlt években a Google mellett olyan technológiai óriások jelentek meg a területen, mint a Microsoft vagy a Meta, ennek ellenére azt még 2023-ban is nehéz lenne megmondani, hogy a VR és AR szemüvegek jelenlegi generációja inkább sikerként vagy csak egy félresikerült próbálkozásként könyvelhető el.

Bár a statisztikák szerint VR-szemüvegből a tavalyi évben összesen csaknem tízmillió darabot értékesítettek, ez a tekintélyesnek tűnő szám valójában csökkenő keresletet jelez, ezzel együtt pedig a szegmens növekedése is egyre inkább elmarad attól, amit az elemzők az elmúlt évtized közepén jósoltak a VR-szemüvegeknek. A kiterjesztett valóság esetében ennél is sokkal szerényebb számokat láthatunk, a Microsoft Hololensből például a megjelenése óta mindössze nagyjából 300 ezer darabot adtak el. Mindezek tükrében az Apple megjelenése a területen akár vízválasztónak is bizonyulhat: a cupertinói cég eddig rendkívüli hatékonysággal vitt sikerre nagyjából bármilyen terméket, de éppen emiatt, ha a VR/AR-ba beletörik a bicskájuk, az könnyedén elveheti mások kedvét is a próbálkozástól.

Az Apple hétfőn, az éves fejlesztői konferenciájának (WWDC) keretében leplezte le a Vision Prót, amiről ugyan egy ideje már lehetett hallani különböző pletykákat, de a végeredmény mégis sok szempontból váratlan. Az világosan érzékelhető, hogy a cég igyekszik már a kommunikációjában is erősen megkülönböztetni a saját szemüvegét a többi hasonló terméktől, hiszen a Vision Pro termékoldalán a virtuális vagy kiterjesztett valóság kifejezések még említés szintjén sem kerülnek elő, ehelyett az Apple következetesen "spatial computingról", azaz "térbeli számítástechnikáról" beszél a készülék kapcsán. Ez persze valahol érthető is, hiszen a Meta Questtel vagy a Microsoft Hololensszel ellentétben a Vision Pro nem pusztán VR vagy AR sisak, hanem a kettőnek a keveréke, amire jelenleg nem is létezik általánosan elterjedt megnevezés.

A nagyjából egy síszemüvegre emlékeztető, az Apple-től elvárható módon rendkívül esztétikusan kialakított sisak két 4K-s felbontású Micro OLED kijelzőt tartalmaz, amely kivételes képminőséget ígér a felhasználók számára. Ezzel az Apple-nek rögtön sikerült is orvosolnia a Hololenshez és a Magic Leaphez hasonló AR-szemüvegek egyik nagy hátrányát, vagyis hogy a valódi világra kivetített virtuális objektumok csak a látótér egy kisebb részén jelennek meg. Bár a Vision Prót viselve a felhasználó szintén láthatja a körülötte levő világot, az Apple ezt nem átlátszó üveggel oldotta meg, hanem úgy, hogy a sisakra szerelt kamerák valós időben streamelik a képet a kijelzőkre, ennek eredményeként pedig elméletileg egy szinte teljesen valósághű, háromdimenziós képet kapunk, amelyen bárhol megjelenhetnek virtuális elemek is. Az Apple ennek érdekében egy kifejezetten a szemüveghez fejlesztett, R1 névre keresztelt chippel is ellátta a Vision Prót, ami a szenzorokból, kamerákból és mikrofonokból érkező adatok feldolgozásáért felel, ennek köszönhetően pedig a gyártó állítása szerint mindössze 12 milliszekundumos késleltetéssel láthatjuk a külvilágot a szemüveg kijelzőjén.

Az Apple összesen öt szenzorral és 12 kamerával látta el a sisakot, amelyek számos különböző funkciót töltenek be: az előre néző kamerákkal például háromdimenziós fotókat és videókat is készíthetünk, amelyeket aztán a Vision Próval vissza is nézhetünk, a belül elhelyezett kamerák a készülékbe való bejelentkezés mellett arra is szolgálnak, hogy a külvilág felé mutassák az arcunkat a sisak külső kijelzőjén, míg más kamerák a készülék irányításában játszanak szerepet. Ez szintén elég érzékeny pontja a jelenlegi VR és AR eszközöknek, és noha egyelőre korai lenne megmondani, hogy az Apple-nek mennyire sikerült jól megoldania az irányítást, az elhangzottak alapján a Vision Pro nagy lépést tehet a helyes irányba. A szemüveget hangutasításokkal, szemmozgással valamint kézjelekkel irányíthatjuk, utóbbi esetben pedig az Apple azt ígéri, hogy a sisak még akkor is látni fogja a kezeinket, ha azokat teljesen leeresztjük a testünk mellé. A hatékonyabb használat érdekében a szemüveghez Bluetooth-szal vezeték nélküli trackpadet vagy billentyűzetet is csatlakoztathatunk, sőt, akár a Mac készülékeinket is összeköthetjük a sisakkal, noha ez a használatához egyáltalán nem szükséges.

A Vision Pro az úgynevezett "standalone" headsetek sorát gyarapítja, vagyis a szemüveget nem kell csatlakoztatnunk sem okostelefonhoz, sem számítógéphez ahhoz, hogy használni tudjuk. A számítási kapacitásról a szemüvegbe épített M2 chip gondoskodik, ami többek között a legújabb MacBookokat és iPad Prót is hajtja, vagyis a teljesítményre minden bizonnyal nem lesz panasz. A készülék összesen egy vezetékkel rendelkezik, amely az akkumulátort köti össze a szemüveggel; ez a gyári adatok szerint nagyjából kétórás üzemidőt biztosít, de ha nem akarunk mozogni a Vision Próval a fejünkön, akkor konnektorra kötve ennél jóval hosszabb ideig is használhatjuk folyamatosan.

Talán a hardveres megoldásoknál is érdekesebb kérdés volt, hogy az Apple hogyan képzeli el egy ilyen eszköz felhasználási lehetőségeit, és szoftveresen sikerül-e olyan komplett felhasználói élményt biztosítaniuk, ami más készülékeikre jellemző. Erre a kérdésre ma még korai lenne válaszolni, mindenesetre a bemutató alapján úgy tűnik, hogy az Apple elsősorban a szórakozásra és a munkára helyezte a hangsúlyt. A Vision Prón a kifejezetten a szemüveghez fejlesztett VisionOS fut, ami tulajdonképpen az iOS AR-sisakra optimalizált változatának tűnik, tele olyan megoldással, ami korábbi Apple-termékekből már ismerős lehet. A szemüvegen elérhető az Apple Safari böngészője, chat- és fotóalkalmazása is, valamint természetesen nem maradhatott ki a FaceTime videochat sem. Ezeket az alkalmazásokat igen kreatívan optimalizálták a sisak adottságaihoz, a FaceTime-ot használva például a beszélgetőpartnerek arca szabadon "szétszórható" a lakásban, míg a weboldalak ablakait akár akkorára is nagyíthatjuk, mintha azok egy több méter széles képátlójú tévén jelennének meg. A szemüvegen emellett nézhetünk 3D-s videókat és műsorokat is, a forgalomba kerülésekor pedig a Disney+ teljes kínálata is elérhető lesz rajta. Fontos megjegyezni, hogy mivel a Vision Pro az Egyesült Államokban is csak jövőre kerül boltokba, így a szemüveg funkcionalitása még rengeteget fejlődhet a megjelenéséig - az Apple nyilvánvalóan számít is rá, hogy a saját fejlesztőik mellett mások is elkezdenek olyan appokat készíteni, amelyek kihasználják a készülékben rejlő lehetőségeket, nem véletlen, hogy a Vision Prót nem egy külön bemutatón, hanem a fejlesztői konferenciájukon jelentették be.

A fentiek ellenére az elég valószínűnek tűnik, hogy a Vision Pro nem lesz kifejezetten tömegtermék, hiszen a szemüveg még Apple-mércével mérve is igen borsos áron, 3500 dollárért kerül majd boltokba, ami jelenlegi árfolyamon nagyjából 1,2 millió forintnak felel meg. Ez az elemzők szerint ugyanakkor nem feltétlenül jelent problémát, a Counterpoint Research kutatási igazgatója, Jeff Fieldhack például a The New York Timesnak úgy nyilatkozott, hogy a Vision Próval kapcsolatban valószínűleg az Apple-nek sincsenek hatalmas elvárásai, és a szemüveg inkább egy hosszútávú építkezés első lépéseinek tekinthető.

(Fotó: Justin Sullivan/Getty Images)


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.