Apró, piros objektumok tömege szerepel a JWST felvételein – de a létezésük lehetetlen

2024 / 07 / 21 / Felkai Ádám
A JWST rengeteg kis piros pontot fedezett fel, de ezeket jelenleg bárhogy próbáljuk magyarázni, az ellentmond a most ismert galaktikus evolúciós modelljeinknek.

A James Webb Űrteleszkópnak (JWST) akadt egy váratlan felfedezése – ezek a “kis piros pontok” (little red dots) tömege. A kis piros pontokkal azonban akad két nagy probléma: nem csak rengeteg van belőlük, de ellentmondanak a jelenlegi galaktikus evolúciós modelleknek. A kis piros pontok esetében ugyanis jelenleg két hipotézis jön szóba: olyan galaxisok, amelyek vagy rendkívül sok csillagot rejtenek, vagy a méretükhöz képest aránytalanul nagy szupermasszív fekete lyukakkal rendelkeznek. Ugyanakkor mindkét magyarázattal akad probléma.

A korai univerzum vizsgálata során a JWST több száz ilyen apró, világító vörös galaxist azonosított. Hollis Akins és a Texasi Egyetem austini kutatói megállapították, hogy ezekből a galaxisokból származó fény tehát vagy a csillagok, vagy a szupermasszív fekete lyukak körül felhalmozódó anyag sugárzásának az eredménye. De egyik magyarázat sem hibátlan: ha ugyanis a csillagok az elsődleges fényforrások, akkor ezeknek a galaxisoknak olyan gyorsan kellene csillagokat létrehozniuk, hogy ez alapján az univerzum össztömege jóval nagyobb lenne a ténylegesen megfigyeltnél. Ha viszont a fekete lyukak okozzák a fényt, akkor ezek a fekete lyukak túlságosan nagyok lennének a galaxisuk méretéhez képest.

Caitlin Casey (szintén a Texasi Egyetemről), szerint így nem kizárt, hogy vegyes fényforrásról van szó:

“Lehet, hogy ez a kettő keveréke – de még ha feltételezzük is, hogy a fény egyik fele szupermasszív fekete lyukakból, a másik fele pedig csillagokból származik, akkor is probléma adódik, mert ezek a források mindenhol ott vannak. Ez egy igazi rejtvény.”

Magyarán a hibrid-elmélet ott hibádzik, hogy egyszerűen túl sok ilyen galaxis akad.

Fabio Pacucci és a Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics csapata azt is kimutatta, hogy még ha a fénynek csak az egy százaléka is származik fekete lyukakból, ezek a fekete lyukak 10-100-szor nagyobbak a vártnál. Mindez arra utal, hogy a szupermasszív fekete lyukak hihetetlenül gyorsan kialakulhattak a korai univerzumban – akár még a galaxisok előtt.

Fabio Pacucci szerint a galaxisok és fekete lyukak kialakulása igazi tyúk-tojás probléma, ahol a kérdés, hogy először a galaxisok jöttek létre, majd ezek középpontjában alakultak ki a fekete lyukak, vagy éppen fordítva. A rendkívül nagy tömegű fekete lyukak, amelyekre esetleg a kis piros pontok utalhatnak, inkább az utóbbi lehetőséget támasztják alá.

Bingjie Wang szerint pedig a jelenlegi modellek azért nem tudják megmagyarázni ezeket a jelenségeket, mert egyszerűen valószínűleg valami alapvetőt nem értünk még. További rejtélyes tulajdonsága még a kis piros pontoknak, hogy rendkívül idősek, de ehhez képest pedig nagyon gyenge a röntgensugárzásuk.

“Igazán izgalmas egy olyan objektum, amelyet egyszerűen nem tudunk megmagyarázni”

– mondja Jenny Greene, a Princetoni Egyetemről, majd így folytatja:

“De sok megoldás létezhet. Például, ha a fekete lyukak egy kicsit gyorsabban falják fel az anyagot, mint a modern társaik, ez némileg enyhítheti a (megfigyelés és a jelenleg elfogadott modell közötti – a szerk.) feszültséget.”

A JWST mindenesetre folytatja az adatgyűjtést.

(Kép: NASA, ESA, CSA,  és STScI)

Talán már kapcsolatba is léptünk az Androméda-galaxissal – vélik a kutatók
A Tejútrendszer és az Androméda egy új kutatás szerint akár most is összeérhet – egyre nehezebb ugyanis megmondani, hogy valójában hol kezdődik egy galaxis és hol végződik a másik.
Visszatért a Földre a Calypso, a Boeing újrafelhasználhatónak tervezett űrtaxija
A Starliner White Sandsben landolt legénység nélkül.