Ha az energia és szállítási szükségletekkel tervező mérnökök nem ágazatonként külön tekintenének az akkumulátor-piacra, akkor több mint elegendő energiatároló kapacitás állna rendelkezésre - állította a múlt héten Camron Gorguinpour a World Resources Institute (WRI) globális vezetője.
„Egy elektromos jármű, az akkumulátora miatt, valójában mobilitási és energiatároló eszköz egyben, itt az ideje, hogy észrevegyük ezt a lehetőséget és így kezeljük őket, ahelyett, hogy csak egy dologra összpontosítanánk”
A járművek elektromos energiahálózatba kapcsolása nem új ötlet, - Kína már régen felvetette - de egyre ígéretesebbnek tűnik, ahogy növekedésnek indult az elektromos járművek piaca.
2030-ra a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) legkonzervatívabb becslései szerint is 130 millió elektromos jármű kerül forgalomba, és Gorguinpour szerint ezek a járművek a villamosenergia hálózat számára szükséges energiatárolási kapacitás majdnem tízszeresét tartalmazzák majd. "Amikor az elektromos járművek kettős természetéről, mint energia- és mobilitási eszközről beszélünk, valójában erről beszélünk" - mondta.
Az IEA legagresszívabb becslése szerint (250 millió elektromos jármű) ez azt jelentené, hogy az autóparkban meglévő akkumulátorok mindössze hat százaléka képes kielégíteni a hálózat összes energiatárolási igényét.
“Ha az energia- és szállítórendszerek osztozhatnak az akkumulátor-parkon, ez csökkenti az olyan erőforrások iránti igényt, mint a lítium, a kritikus ásványi anyagok és a ritkaföldfémek. Ha nem használjuk a járműveinket erre a célra, akkor helyhez kötött akkumulátorokra lesz szükségünk, amelyek további nyomást gyakorolnak a rendelkezésre álló erőforrásokra a szükséges energiaszolgáltatások nyújtásához. Tehát a helyes stratégia ismét a különböző tevékenységek összekapcsolása közös erőforrások felhasználásával, hogy valóban ne gyakoroljunk túl nagy nyomást - legalábbis a szükségesnél nagyobbat - a rendelkezésre álló természeti erőforrásokra” - tette hozzá Gorguinpour a Climate Action által múlt héten a szervezett webinaron.
A WRI azt reméli, hogy nemcsak a természeti erőforrásokra gyakorolt hatást minimalizálhatja, de elősegíti az energiaátmenet átalakítását is, fenntarthatóbb rendszerek létrehozása érdekében.
"Ahelyett, hogy az egyik hajtóművet másikra cserélnénk, olyan rendszereket akarunk létrehozni, amelyek megerősítik a fenntarthatóságot.
Elképzelhető, hogy a járműtulajdonosok nem akarják majd a villamosenergia-hálózatra kapcsolni az autó-akkumulátorokat, az élettartamot érintő aggályok miatt. De ezek az aggodalmak nem vonatkoznak a hálózati akkumulátorok összes felhasználási módjára, és azok a módozatok amelyek valóban ártalmasak lehetnek, rendszerszinten is kezelhetők”
- tette hozzá optimistán Gourguinpour, aki korábban az Egyesült Államok Légierejének Transzformációs Innováció Irodáját (UAF OTI) vezette. „Ha frekvenciaszabályozást végzünk, ami alapvetően csak a hálózat finomhangolása, sok ciklusban, de nagyon sekély mélységű kisülést hajtunk végre. Ebben az esetben nem kell az akkumulátor jelentős romlására számítani.
Ha napi szinten mélységében is kisütjük az akkumulátorokat, az nyilvánvalóan másik történet és jelentősebb hatással lehet az akkumulátor élettartamára. Ha ismét 2030-ba tekintünk - szem előtt tartva hogy addigra jóval több energiatároló kapacitás áll majd rendelkezésre EV járműakkumulátorok formájában az ilyen mélységi kisütést igénylő szolgáltatásokhoz, - ezerféleképpen eloszthatjuk majd ezt a terhelést a rengeteg jármű között, és így a probléma már nem lesz olyan jelentős” - elmélkedik Gourguinpour, aki - bár létező, megoldandó problémát és talán megoldást is vázol - a sok “valószínűleg, talán, és minden bizonnyal“ kitételek mellett egyelőre nem tűnik vitán felül meggyőzőnek.
Ha a “pro” szekció nem finomít tervein, technológiáin, akkumulátort-próbáló megoldásain és motivációs módszerein, a valószínű inkább az lesz, hogy a “kontra” marad többségben.
“Mivel az akkumulátorok árai tovább csökkennek” - érvelt még halványan - “valószínű, hogy az embereknek kevésbé kell aggódniuk az akkumulátorok élettartama miatt.”
Majd befejezve az álmodozást a ráció jegyében hozzátette: "Senki sem akarja, hogy az akkumulátorai csak úgy lemerüljenek, még akkor se, ha nem kerültek túl sok pénzbe, de a relatív fájdalom és szorongás valószínűleg kisebb lesz, és az akkumulátorok minősége is javul még a 2030-ig hátralévő időszakban."
(Forrás: Forbes Fotó: Volkswagen Newsroom)