Átadták a világ leghosszabb függőhídját, amely Európát köti össze Ázsiával

2022 / 03 / 30 / Felkai Ádám
Átadták a világ leghosszabb függőhídját, amely Európát köti össze Ázsiával
A Dardanellákat átszelő egyórás kompozást váltja fel a híd, amelyen mindössze hat perc alatt lehet átjutni.

Törökország elhalászta Japán elől a leghosszabb függőhíd birtokosa címét, már ami a híd középső, fő részét illeti – jelentette be Recep Tayyip Erdoğan, a Török Köztársaság elnöke a híd átadásakor. Ez a középső rész egyébként a hídnak az a középső, fő darabja, amely a két tartótorony között található. Mint arról a CNN beszámol, a híd egyike az utóbbi idők gigantikus infrastrukturális beruházásainak, amelyeket Erdoğan az elmúlt két évtizedben előtérbe helyezett.

A hidat még 2017-ben kezdték építeni, és a munkálatokban török és dél-koreai cégek működtek együtt – a befektetett összeg pedig 2,5 milliárd dollárra rúgott. Az 1915 Canakkale nevű híd két tornya közötti távolság tehát a leghosszabb a világ függőhídjai között: 2023 méter, amely szimbolikus szám, mivel a Török Köztársaság 100 éves születésnapjára utal, amely 2023-ban lesz esedékes. Nem mellesleg 2023-ban tartják Törökországban a választásokat is, és a közvélemény kutatók mérése alapján az utóbbi időben kissé megrogyott az elnök és a pártjának a népszerűsége. Visszatérve a szimbolikus és kevésbé szimbolikus műszaki adatokhoz: a híd tornyai 318 méteresek, a híd teljes hossza pedig a felvezető viaduktokkal együtt 4,6 km. A híd neve, valamint az átadás márciusi időpontja újabb fontos dátumra utal: az első világháborúban ekkor aratott az oszmán haditengerészet győzelmet a Dardanelláknál a francia és a brit erők felett. Az 1915 Canakkale egyébként Törökországban a negyedik híd, amely Európa és Ázsia között húzódik (a másik három Isztambulban található).

Túl a sok nacionalista szimbolikán amúgy a híd nagyban megkönnyítheti az Anatólia és a Gallipoli-félsziget között közlekedők életét, mivel eddig a Dardanellákat csak egyórás kompozással lehetett átszelni, a kompra ráadásul akár öt órát is kellett várni – ehhez képest a hídon keresztül mindössze hat perc átjutni.

Erdoğan a híddal nem tett pontot a gigaberuházások végére, tavaly indult például az ennél is szédületesebb, 15 milliárd dolláros befektetés, amely összeget egy Isztambulba tervezett mesterséges csatorna szív fel – ennek célja pedig a Boszporusz tehermentesítése. A projektnek akadnak viszont hangos kritikusai is, akik az államháztartás helyzetét, környezetvédelmi aggályokat, valamint a társadalmi támogatottság hiányát vetik fel ellenérvként.

(Fotó: Sergen Sezgin/Anadolu Agency via Getty Images)


Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.