Az 1940-es évek óta először született új légi járműkategória - mondja a Szövetségi Légügyi Hatóság

2024 / 10 / 28 / Bobák Zsófia
Az 1940-es évek óta először született új légi járműkategória - mondja a Szövetségi Légügyi Hatóság
Nem egészen helikopter és nem teljesen repülőgép, hanem a kettő keveréke a jármű, amire az FAA utal.

Az Egyesült Államok légügyi hivatala elkészítette a leendő légitaxik működésére vonatkozó szabályozást, az eVTOL-ok indulása előtt így egyre simább az út. Az FAA (Szövetségi Légügyi Hatóság) október 22-én tette közzé a végleges szabályozást, ami bizonyos kiegészítéseket tartalmaz már korábban megfogalmazott rendelkezések mellett és ami többek között a pilótaképzést is érinti. A szabályozás ahhoz szükséges, hogy az úgynevezett powered lift járművek beilleszkedjenek az amerikai Nemzeti Légiközlekedési Rendszerbe és a jövőben a légitaxik megfelelően működhessenek városi környezetben is.

A powered lift jármű a hatóság definíciója szerint egy, a levegőnél nehezebb légi jármű, ami képes a vertikális emelkedésre és leszállásra, azaz VTOL-ként működik és haladás közben a repülőgépekhez hasonlóan üzemel.

Ahogy azt az FAA is írja a néhány nappal ezelőtt publikált dokumentumban, jelenleg ilyen légi eszközök nincsenek használatban magáncégeknél, de számos gyártó indult már el az engedélyeztetéshez vezető úton.

Az eVTOL-t (a VTOL-ok elektromos meghajtású változatai) fejlesztő cégek közül van, aki már 2025-re ígéri a légitaxi-szolgáltatás kezdetét és sokan vannak, akik a tesztelések aktív szakaszában járnak. Az FAA engedélyének megszerzése létfontosságú számukra és a szabályozás fontos lépést jelent ahhoz, hogy tudják, hogyan lehet működtetni a járműveket, ha végül valóban integrálják a városi közlekedésbe. A járműveket az FAA várakozásai szerint az utasok fuvarozásán kívül mentőként is használhatják majd, vagy rakományt és személyzetet szállíthatnak velük olajtornyokra és más, nehezen megközelíthető helyekre. Az újfajta járművek munkába állását az első engedélyek megszerzése után nehezíti majd, hogy nincs elegendő oktató, aki felkészíthetné a leendő pilótákat, ezért a hatóság engedi a gyártóknak, hogy saját embereiket képezzék ki pilótának és oktatónak, ezzel ők alkotják majd az oktatók első állományát.

A járművek működtetésének tekintetében sok kérdést kellett tisztáznia a hivatalnak a gyártók bevonásával és számos olyan terület akadt, ami vitának adott helyet. Ilyen volt például a pilótaképzés miatt a "powered lift" típusú eszközök osztályozása, amivel kapcsolatban a hatóság nem állapított meg alosztályokat, vagyis az eltérő felépítésű VTOL-okat/eVTOL-okat egy pilóta vezetheti majd, pedig a különböző gyártók különféle légitaxijai más-más módon épülnek fel.

Az FAA emellett elutasította azokat a javaslatokat, aminek értelmében például egy repülőgépre vagy helikopterre szerzett engedély is elegendő lehetne az eVTOL-ok vezetéséhez, mivel, magyarázatuk szerint, az új járművek kezelése igényli a vertikális fel-, és leszállás végrehajtásának és a repülésnek is az alapos ismeretét, hogy a pilóták nehéz helyzetben, rossz időjárási körülmények között is biztonságosan kezeljék a gépeket.

Az FAA az arról szóló elképzelését, hogy hogyan tudnak a gyakorlatban is beilleszkedni a légitaxik a meglevő légi forgalomba, már egy évvel ezelőtt bemutatta: eszerint a légitaxik először a meglevő légi útvonalakat követik, a meglevő leszállóhelyeket használják és mindenképpen pilóták irányításával üzemelnek, de később kaphatnak nekik fenntartott légi folyosókat is. A bonyolultabb, több irányú légitaxi útvonalakat légiirányítók tehetik biztonságossá.

Az FAA az újfajta járműveket a helikopterek 1940-es évekbeli megjelenése óta az első, valóban új légi jármű kategóriának tartja,

amelyek egyszerre működnek helikopterhez és repülőgéphez hasonló módon. A hatóság persze csak az Egyesült Államok légitaxi-közlekedését szabályozza, Kínában például más engedélyekre van szükség a működéshez és egyes kínai gyártók, mint az Ehang, már elől járnak az engedélyeztetésben. Az országban több helyszínen is indultak már légitaxi-szolgáltatások, de egyelőre helikopterekkel, később az eVTOL-os utazást is lehetővé teszik majd a közlekedés elősegítésére.

(Fotó: Joby Aviation, Archer)


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.