Az alacsony gyártási költségű akkumulátorok átalakítják a világot

2019 / 12 / 21 / Justin Viktor
Az alacsony gyártási költségű akkumulátorok átalakítják a világot
Gyorsan csökkennek a lítium-ion akkumulátorok árai, és az elektromos közlekedési paradigmaváltás küszöbén ez jelentősen közelebb hozhatja a mindent átalakító változásokat.

A lítium-ion akkumulátorok árai drámai csökkenést mutattak az elmúlt évtizedben. A Bloomberg New Energy Finance (Bnef) december eleji jelentése az árak folyamatos lefelé irányuló mozgásáról tájékoztat.


A BloombergNEF szerint a lítium-ion akkumulátorok ára közel 90% -kal esett vissza az elmúlt évtizedben. (A BloombergNEF 2019. évi akkumulátorokra vonatkozó felmérése)

Valójában a diagram még egy kicsit alul is értékeli a dolgokat. A Bnef előrejelzése szerint az iparág 2023-ra eléri a 100 dollár per kilowattóra árat. Ugyanakkor egy iparági bennfentes informálisan azt nyilatkozta, hogy a költségek már közelítik ezt a határt. Ha elérik, akkor ez az árszínvonal több jelentős iparág számára is fordulópontnak bizonyulhat.

Az első ilyen iparág nyilvánvalóan a közlekedésé. A McKinsey & Co. ez év márciusában készített jelentésében a kutatók azt sugallták, hogy:

Ha az akkumulátorok ára eléri a 100 dollár per kilowattóra költséget (néhány más költségcsökkentési területtel együtt) akkor az az elektromos járművek gyártási költségeinek paritásához vezethet, összehasonlítva a belső égésű motorral készülő járművek gyártási költségével (ICE).

A McKinsey & Co. úgy vélte, hogy ezt 2025 körül érhetjük el, de az akkumulátor bekerülési költségek gyorsabb csökkenése ezt nagymértékben felgyorsíthatja.

Hihetetlen, de annak ellenére, hogy a szakértők szerint az ICE járművek értékesítése tartósan tetőzött a tavalyi csúcson, nem minden autóipari gépjármű-gyártó fordul sebesen az EV-k (elektromos járművek) jelentette jövő felé. Míg egyesek, - mint például a GM és a Volvo - azt állították, hogy teljes jármű-palettájukat az EV-k felé hangolják, mások csak lassabban mozdulnak ebbe az irányba. Az akkumulátorárak gyors csökkenése, - ha ez az EV-k vártnál gyorsabb elterjedéséhez vezet, - azt jelentheti, hogy a következő évtizedben sok értékteremtést és pusztulást is tapasztalunk majd az autóiparban.

Sőt, ugyanezt jelentheti a villamosenergia-ipar számára is, mivel az olcsó energiatárolás radikálisan átalakíthatja a hálózathoz kötött fogyasztók gondolkodását a napelemek és akkumulátorok telepítésének megtérüléséről.

Amikor a Sandy hurrikán elérte az Atlanti-óceán partját, sok gyártó és más vállalkozó szembesült azzal a megrázó ténnyel, hogy a villamosenergia-hálózatból származó áramellátás nem mindig lesz elérhető a működésükhöz. Most, 2019-ben, Kaliforniában számos vállalkozás tulajdonosa tanulja éppen ugyanezt a leckét, a PG&E ismétlődő áramszünetei során, amelyek milliókat hagytak áram nélkül.

A nyilvánvaló megoldás a „mikrohálózatok” alkalmazása lenne: A helyszínen elosztott energiatermelés (általában napenergia) megfelelő akkumulátorkapacitással párosítva, hogy együttesen 48 vagy több órás rugalmasságot (áramellátást) biztosítsanak egy hálózati-kimaradás esetére.

De miközben a napenergia ára tovább csökkent, ami a napelemes rendszerek folyamatos terjedését hozta az Egyesült Államokban, az ilyen jellegű akkumulátorkapacitás magas költségei eddig akadályozták a mikrohálózatok kiépítését.

Hogyan befolyásolja ez a villamosenergia-ipar ágazatát? Fontos szem előtt tartani, hogy a közüzemi szolgáltatók nemcsak kilowattóra eladásával generálnak bevételt, hanem azáltal is, hogy a nagy ügyfelek „keresleti díjat” fizetnek a havonta legnagyobb 15 perces energiafelhasználási értékük alapján.

Miközben az elosztott napenergia-projektekből származó energiatermelés növekszik, a kilowattóra és a keresleti díjak folyamatos értékesítése között a közüzemi bevételek is tovább növekedtek. A közüzemi szolgáltatók a keresleti díjak lakossági ügyfelekre történő kivetésében kezdték megtalálni a kilowattórás fogyasztásból származó bevételkiesés ellensúlyozásának egyik potenciális eszközét.

Az olcsó akkumulátorkapacitással rendelkező mikrohálózatok azonban teljesen felborítják majd ezt a számítást. Költséghatékonnyá válik az üzleti tulajdonosok (és még a háztulajdonosok számára is) a saját energia előállítása és fogyasztása a helyszínen anélkül, hogy kilowattórákat kellene venni a közüzemi szolgáltatóktól. Ráadásul azoknál az ügyfeleknél, akik mindezek ellenére még mindig vásárolnak majd energiát a közüzemből, az akkumulátorokat arra is felhasználhatják, hogy csökkentsék a havi fogyasztási csúcs-szinteket, amelyek alapján a keresleti díjakat számolják. Mivel a keresleti díjak egy vállalkozás közüzemi számlájának 30 százalékát is meghaladhatják, a vállalkozások akkumulátor-használata a keresleti díjak csökkentésére, a közüzemi bevételek csökkentését is jelenti.

Az olcsó akkumulátorok tehát negatívan befolyásolhatják az elektromos szolgáltatásokból származó bevételek mindkét fő mozgatórugóját. Lehetővé teszik az ügyfelek számára, hogy hatékonyan váljanak saját maguk szolgáltatóivá, és némelyikük potenciálisan le is kapcsolódhat a villamosenergia-hálózatról. Ez persze nem történik meg egyik napról a másikra. Az olcsó akkumulátorok azonban most már lehetővé teszik, és a rugalmasság előnyei önmagukban széles körben elfogadottá tehetik a változtatást az elkövetkező évtizedben.

A közművek számára  a jelenség egy lehetséges ellensúlya lehet, hogy a közlekedési ipar jelentős része egyre inkább az elektromos meghajtásra áll át, és ez növeli a potenciális kilowattóra-igényt (és a keresleti díjból származó bevételeket is). Ráadásul a közművek maguk is bevásárolhatják magukat a mikrohálózati üzletbe. Úgy tűnik, hogy egyes szolgáltatók sokkal gyorsabban megragadnák ezt a jövőt, mint mások. A közlekedés ágazatához hasonlóan ez a közüzemben is potenciális diszrupciót, átmeneti jelentős zavarok periódusát jelenti, a győztesek és vesztesek kiléte pedig még elválik.

Végül, mindez egyértelműen befolyásolja majd a globális energiaipart, amely mind a szállítási, mind a közműipar számára szolgáltat. Az elektromos járművek nem fogyasztanak benzint (és dízelolajat sem), és a mikrohálózatok általában nem fogyasztanak földgázt (a közművek elsődleges energiatermelő forrása).

Ahogy a közlekedés ágazata egyre inkább átáll villamos energiára, az egyes olaj- és gázipari óriások nagy beruházásokat vállalnak az új elosztott villamosenergia-jövőt kiszolgáló üzletágak felépítésében. Más szavakkal bekerülnek a mikrohálózati- és EV üzletbe. Megint mások inkább televíziós reklámokra költik a pénzüket, hogy arról beszélhessenek, mennyire „zöldek”, és bemutassanak néhány kutatási és fejlesztési tevékenységet, miközben továbbra is teljes mértékben a hagyományos olaj- és gáz alapú stratégiákra összpontosítanak a belátható jövőben.

Érdemes észrevenni, hogy, ez a kettősség milyen jól jelzi, hogy egy olyan időszakba léptünk, amikor potenciálisan jelentős zavarok léphetnek fel egy globális iparágban, ahol a résztvevők nagyon eltérő ösvényeken haladnak.

Ezek hatalmas iparágak - közlekedés, villamosenergia-ellátó-szolgáltatók és energia-előállító-szolgáltatóik - melyekre az olcsó akkumulátorok elterjedése nagy hatással lesz. Ezért olyan figyelemreméltó a Bloomberg NEF jelentése. A befektetők minden bizonnyal megkeresik majd a módját, hogy az elkövetkező „kreatív pusztulás” időszakából profitálhassanak.

(Forrás: Forbes Képek: BloombergNEF, Unsplash)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.