Tizenöt év telt el azóta, hogy Steve Jobs bejelentette, hogy az iTunes, vagyis az iPodok kezeléséhez szükséges programjuk megjelenik a Macintosh után Windowsra is. Ami akkor meglepő volt, visszanézve teljesen logikus: kevés embernek volt és van Apple számítógépe, de rengetegen vágytak iPodra, muszáj volt nyitniuk a konkurens platform felé. Jó jel, hogy az Apple újra Windows fejlesztőket keres, most az Apple TV+ és az Apple Music szolgáltatásaik miatt. Lehetséges, hogy mégsem kell egy kényelmes, de szűk ketrecben töltenünk az életünket azért, mert ezt a telefont, vagy amazt a streaming szolgáltatót választottuk?
A vállalatvezetők farsangkor szeretnek kényszerzubbonynak öltözni. Úgy érzik, csak akkor tudnak igazán nyugodtan aludni, ha a teljes felhasználói élményt, értsd az összes bevételi lehetőséget uralják: a legjobb, ha ők maguk gyártják a hardvert, amit nyomkodunk, a programokat, amik azokon futnak, de lehetőleg a tartalmat is, amit ott fogyasztunk. Csak meg ne mozduljunk. Pont ezért volt annyira keserű az a bizonyos pirula Steve Jobsnak, amikor muszáj volt Windowson is kihozniuk az iTunes-t.
Persze nem csúszott le a gyógyszer nyögdécselés nélkül,
Jobs egy konferencián azt találta mondani, hogy a Windowson futó iTunes "egy pohár hideg víz a pokolban". Azóta persze sokan és sokféleképp gondolkoztak az integrációról: az Apple változatlanul maga gyártja a gépeit, az azokon futó operációs rendszereket és az általa legfontosabbnak tartott programok egy részét, miközben a Google Androidja, vagy a Microsoft Windows bármin elfut, illetve lassacskán csak olyan bármin, amit nem kínai cég készít.
persze jogosan várják el azt, hogy ha már egyszer előfizettek egy szolgáltatásra, megszokták és megszerették azt, az legyen minél több eszközön elérhető: milyen lenne már, ha a Spotify csak Androidon működne, a Gmailhez Google laptop kéne, vagy netflixes filmeket csak Samsung tévéken lehetne nézni. Ugyan vannak furcsa, millárd dolláros cicaharcok, mint a Netflix döntése, hogy nem lehet iPhone-ról vagy iPadről az Apple TV dobozkán keresztül tévére vetíteni a kedvenc sorozatunkat, de szerencsére nem ez a jellemző.
A Microsoft például mindenkit meglepett azzal, hogy az új Surface készülékeiket bemutató eseményen előkaptak egy gyönyörű és izgalmasnak tűnő, kettéhajtható telefont, a Surface Duót. És nem csak azért kerekedtek a szemek, mert a vállalat többször megégette magát a telefon-bizniszben, hanem mert most úgy döntöttek, hogy nem Windows fog futni a 2020-ban megjelenő készülékükön, hanem Android.
A döntés persze észszerű: a Windows Phone rég halott, az Android a világ legnépszerűbb mobil operációs rendszere, az Office remekül elfut rajta, és a Microsoft felhőszolgáltatásainak is lényegesen nagyobb lesz így a forgalma, de hát az észszerűség nem szokott fontosabb lenni a hiúságnál, pláne, amikor öltönyös, vállalati kitűzős emberek döntéseiről van szó. Viszont ha egy cég elkezd pragmatikusan gondolkozni, nincs megállás: a Verge szerda esti cikke szerint a Microsoft az Outlook.com-on elérhetővé teszi a Gmailt, a Google Drive-ot és a Google calendart. Vagyis a konkurencia szolgáltatásait. A kilencvenes évek Bill Gates-e forog a magánrepülőgépében.
Azzal, hogy a Microsoft meghozta ezeket a döntéseket, vagy hogy az Apple TV+ irritálóan felejthető Morning Show-ja vidáman fut Samsung, Amazon és Roku okostévéken, meg szép lassan Windowson is, és Alexát, az Amazon hangasszisztensét meg lehet rá kérni, hogy az Apple Musicból vagy Spotifyról játsszon le számokat, egyértelműnek tűnik, hogy végül mi, fogyasztók fogunk jól járni. Ez persze inkább kellemes mellékhatás, a cél maga nem ez volt: a visszatérő, előfizetéses bevételek egyre fontosabbak ezeknek a vállalatoknak, néha annál is fontosabbak, hogy az ő gépüket vegyük meg.
Az nem valószínű, hogy pár év múlva Androidot futtató iPhone-okkal, meg Apple Watchként működő Samsung órákkal fogunk szaladgálni. Az viszont biztos, hogy ha egyszer nagy nehezen képesek leszünk kiválasztani a kedvenc táblázatkezelőnket, videó- és zene appunkat, akkor az mindenhova elkísér minket, mindegy, hogy milyen logó világít a kijelző túloldalán.