Ahogy az minden formálódó technológiára jellemző, a légitaxik történetében is láthattunk már jónéhány merész elképzelést, de a 2017-ben bemutatott Pop.Up még ezen az alapból is igencsak látványos területen is kiemelkedett a futurisztikus megjelenésével.
Az Audi, az Airbus valamint az Italdesign együttműködéséből született jármű tulajdonképpen egyszerre volt légitaxi és repülő autó, hiszen a koncepció szerint a kabinja a kerekeken guruló alvázra valamint a rotorokkal ellátott tetőszerkezetre is rögzíthető volt, vagyis egyszerre tudott repülni és az úton közlekedni. A Pop.Up Next aztán sok hasonló koncepcióhoz hasonlóan megrekedt a prototípusfázisban, 2018 óta pedig egyáltalán nem érkezett róla hír, azonban most nagyon úgy tűnik, hogy a kínaiaknak köszönhetően hamarosan mégis megvalósulhat valami nagyon hasonló.
A kínai GAC ugyanis a jelek szerint látott fantáziát a tervekben, 2023 elején pedig már nyilvános próbarepülést is végeztek a GOVE-val, amelynek a koncepciója merőben hasonlít a Pop.Up Nexthez - noha annál egy kicsit egyszerűbb. A GOVE esetében a rotorok nem választhatók le a kabinról, ugyanakkor az egészen kicsi, az Ehang-182-höz hasonló EVTOL rá tud csatlakozni egy kerekeken guruló alvázra, így hagyományos autóként is használható. Az alváz egyben dokkoloként is funkcionál, így a járműnek elméletileg kiépített vertiportra (azaz a légitaxik számára létesített leszállóhelyre) sincs szüksége, hanem bárhol tud landolni, ahol van egy megfelelő alváz a számára.
Ahogy arról a Motor1 szakportál beszámolt, a GOVE szeptemberben megkapta a különleges repülési engedélyt a kínai hatóságoktól, nemrég pedig a Kínai Nemzetközi Repülési és Űrkutatási Kiállításon tűnt fel, ahol bemutatórepülést is tartottak vele. Az egyszemélyes járművet 12 rotor emeli a magasba és 200 kilométeres hatótávval rendelkezik, a GAC tervei szerint pedig két éven belül már utasokat is szállíthat Hongkong és Makaó térségében.
(Fotó: VCG via Getty Images)