Az Egyesült Királyságban nem a sofőr a felelős, ha egy önvezető autó balesetet okoz

2022 / 08 / 23 / Pőcze Balázs
Az Egyesült Királyságban nem a sofőr a felelős, ha egy önvezető autó balesetet okoz
Az Egyesült Királyság kormánya állást foglalt a közlekedés jövőjének egyik meghatározó kérdésében: náluk a gyártó lesz a felelős, ha egy autó önvezető üzemmódban balesetet okoz.

A TechCrunchon olvasható hír szerint az országban 2025-re tervezik az AV-k, azaz autonóm járművek elterjedését. A most bemutatott kormányzati tervben "közlekedési forradalomról" beszélnek, emberi segítség nélküli házhozszállítással, önvezető reptéri kisautókkal, jobb vidéki összeköttetésekkel és persze kevesebb balesettel. Az ehhez hasonló változásokkal együtt egy negyvenkét milliárd fontos iparág születését, és harmincnyolcezer új állást remélnek. Mindezt az állam százmillió fonttal támogatja, amelynek a harmadát a biztonságra és a jogi keretek kialakítására fordítanák. Kutatni szeretnék például azt is, hogy az AV-k rossz időjárási körülmények között hogyan kezelik a gyalogosokat, más járműveket és a biciklistákat, de abban már most biztosak, hogy ki a felelőse az esetleges baleseteknek.

"A szabályozás a meglévő jogszabályokra fog épülni, és kimondja, hogy a gyártók a felelősek az autó viselkedéséért, amikor az autonóm módon közlekedik, vagyis az emberi sofőr nem lesz felelősségre vonható az olyan eseményekért, amelyek ekkor történnek."

A TechCrunch emlékeztet, hogy amikor az Egyesült Államokban egy Uber tesztautó balesetet okozott, a cég felelőssége fel sem merült, az úgynevezett "biztonsági sofőré" annál inkább. Az alkalmazottal korábban a Wired közölt részletes, angol nyelvű interjút. Egy 2019-es Tesla baleset, amely során működött az Autopilot rendszer, szintén az emberi vezető megvádolásával végződött. Az Egyesült Királyságban egyelőre az sem legális, hogy a Teslák "teljesen önvezető" (FSD) rendszerét kipróbálják a helyi sofőrök, de ez már jövőre megváltozhat. A brit autósszövetség vezetője kiemelte, hogy fontos, hogy a kormány alaposan megvizsgálja, hogy különböző utakon és időjárási viszonyok között hogyan viselkednek az AV-k, ám Edmund King szerint "a fődíj, életek ezrének a megmentése, és az idősek mobilitásának a javítása, megéri az erőfeszítéseket".

(Borítókép: ThisisEngineering/Unsplash)

Itt az ideje, hogy a valóságban is megalkossuk a robotika törvényeit, és már egész jól állunk vele Szabványosítható-e az etika úgy, mint a wifi? Ki a felelős érte, ha elüt az önvezető autó? Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától? A Budapesten rendezett Tudományos Világfórumon ezekre a kérdésekre is választ kaptunk.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Felével növeli meg a tolóerőt ez a régi-új technológia.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.