Először a Futurism számolt be a különös írásokról, amelyeknek a szerzői a bemutatkozóik szerint sportmegszállottak vagy fitneszguruk, valójában azonban nincs Facebook és LinkedIn profiljuk, a portréképük pedig megvásárolható egy MI-generálta, mesterséges portrékat árusító weboldalon. Az álszerzők cikkei magukon viselik a generatív mesterséges intelligenciák árulkodó nyomait, például az olyan mondatokat, mint hogy
a röplabdát "nem könnyű elkezdeni, különösen, ha nincs labdád, amivel gyakorolj".
Ezzel a színvonallal nehezen fér össze az a tény, hogy a Sports Illustrated (SI) szerzői között korábban az amerikai irodalom nagyjait, William Faulknert vagy épp John Updike-ot is megtalálhattuk. Amikor a Futurism cikke megjelent, az SI kiadója, az Arena Group közleményt adott ki, amely szerint az írásban foglaltak "nem pontosak". Az érintett cikkek ugyanis "terméktesztek" voltak, amelyeket egy AdVon Commerce nevű, külső cég szállított be nekik. Azt állították, hogy éppen felülvizsgálták az AdVontól érkező írásokat, és a cég biztosította őket arról, hogy a cikkeket hús-vér újságírók készítették, akik a személyiségi jogaik védelme miatt álnéven dolgoznak. A személyiségi jogok mellett felmerülhet, hogy olyan cikkekhez, amelyek gép által létrehozottnak tűnnek, esetleg azok is, kevés újságíró adná szívesen a nevét.
A háttérben, amint arról a The Washington Post beszámolt, az állhat, hogy az Arena Group évi tizenötmillió dollárt fizet azért, hogy kiadhassa a Sports Illustratedet, így kénytelen mindent megpróbálni, hogy minél több bevételt termeljen. A "terméktesztek" ebben az esetben olyan bemutatókat takarhatnak, amelyek a jutalék miatt, nagy számban születnek: ha az olvasónak megtetszik egy ilyen cikkben szereplő futócipő vagy focilabda, a nevére kattintva máris eljut egy online piactérre, ami a vásárlások után fizet a kiadónak. Az ilyen együttműködések, a megfelelő figyelmeztető szövegek megléte mellett, bevett gyakorlatnak számítanak az online magazinoknál.
Az már sokkal aggasztóbb, hogy a spórolás jegyében hamisan jelölt, esetleg MI-írta, nagyon alacsony színvonalú írások születnek egy nagynevű lapnál. Az SI munkatársait is hideg zuhanyként érte a hír. Az új kiadó korábban már a dolgozók harminc százalékát elküldte, a megmaradtak most válaszokat követeltek, de nem kaptak sokkal többet, mint a Futurismnek eljuttatott közleményben foglaltak. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy nem az SI az első, ilyen botrányba keveredő lap, korábban a CNET-nél, a BuzzFeednél és a USA Today-nél is előfordultak hasonló ballépések.
(Borítókép: Rodin Eckenroth/Getty Images)